Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sjunker priset på D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

david_hakansson

Aktiv medlem
Efter att ha funnits på marknaden ett tag så tycker man ju att priset på D70:n borde sjunka. Är det någon som känner till för liknande produkter och tidigare händelser? En teori vore väl att priset inte kommer att sjunka förrän något konkurent kommer med en i produkt i samma prisklass men med högre prestanda, men..det vore väl tråkigt om det vore så för då lär vi väl få vänta några månader till...

Jag tror faktiskt inte att priset sjunker något nämnvärt på digitala spegelreflexer.
Om man drar en parallell till andra kameror såsom Minolta Dimage serien så sjunker priset drastiskt bara efter några månader eftersom det är extremt hård konkurrens och dom måste spotta ut nya modeller i det kamerasekmentet.

När det gäller DSLR kameror så är det inte lika hård konkurrens. Konkurrensen finns men Nikon kan nog hålla priset ett bra tag framöver. Både 300D och D70 har ju haft ungefär samma pris hela tiden.
Och för att inte tala om Canon 10D som mer eller mindre legat stilla hela tiden.

När kunderna slutar att skriva inlägg av karaktären "Var kan jag inom en vecka få leverans av en D70?", så kommer priset att sjunka i takt med att efterfrågan till nuvarande pris sjunker och det blir ett överskott på kameror.

I Sverige lär det väl inte bli något överskott. Vi får in så få kameror i förhållande till efterfrågan så priserna ligger ganska konstant.
Det är så förbaskat tråkigt att prissättningen är så rent uppåt väggarna på både kamerahus och objektiv. Jag menar kolla bara på ett macroobjektiv som exempel:

Nikon AF 105/2,8 D Micro-Nikkor
Pris i Sverige: 9995;.
Pris i USA/Asien: 4500:-

Mycket tråkigt för oss amatörfotografer/frilansfotografer med begränsat kassaflöde =)

Jo, Dennis, jag håller med, men det handlar väl som alltid om tillgång och efterfrågan. Marknaden styr, vilket jag själv inte tycker är fel, men ..visst jag skulle ju inte klaga om jag kunde få köpa kameraprylarna för några tusenlappar mindre.

Det har skrivits mycket om import. Man kanske kan köpa en begagnad D70 från USA (eller annat land) vid det här laget? Det är ju lite strul med det men det finns ju pengar att tjäna in på.

Det finns ju en del HongKong baserade företag som gladeligen skriver "GIFT" på paketet och sedan sätter ett värde under 500 kr.
Inte helt fel =)

risken är nog inte så stor att priset sjunker speciellt mycket. Se bara hur prisförändringen för andra digitala kameror ser ut. Istället för att sänka priset på en speciell produkt tar man fram en ny till ett bättre pris och så kommer det nog fortsätta att se ut. Men självklart kommer digitalkamerorna fortsätta att sjunka i pris. Men inte redan utkomna modeller!

Lionheart skrev:
Det finns ju en del HongKong baserade företag som gladeligen skriver "GIFT" på paketet och sedan sätter ett värde under 500 kr.
Inte helt fel =)
Inte kul om paketet förolyckas på vägen eftersom speditörerna ersätter efter värdet som står på paketet. Det finns alltså en risk att det blir en dyr affär istf ett klipp.

Själv tror jag inte heller att priset kommer att sjunka på ett tag. Canon 300D har ju hållt sig ganska bra i pris och den modellen har varit ute bra mycket längre. Så pass länge att det inte heller är någon brist på den, inte om man jämför med D70 iaf.

Mycket tveksam att priset sjunker.
Det gäller nog inte bara DSLR utan vanliga SLR.

Titta ett år bakåt. Köpte min F80 snart ett år sen. Den har knappt sjunkit i pris, jo kanske en 100:-

När priset har sjunkit för D70 är det nog dags att skaffa en senare modell...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar