Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Självzoom på bl.a. 24-105

Produkter
(logga in för att koppla)

denstorre

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen ett begagnat 24-105, som fungerar utmärkt hitintills. Det enda jag inte gillar är att det precis som mitt 17-85, och tidigare mitt 28-135 själv "zoomar" ut så fort man bär runt kameran med objektivet nedåt. Är detta något man bara måste acceptera, eller kan man ordna det med service eller liknande? Om det går, och man gör det, blir zoomen mycket trögare? Känns som att det skulle kunna vara ett tveksamt byte...

Under gummiringen för zoomen eller fokus (minns inte vilken), sitter tre justerskruvar.
Det ska gå att skruva åt dessa lite grann själv.

Petter ...

När det var nytt självzoomade mitt EF 24-105 mm f/4L IS USM inte alls, men efter några års användning gör det så numera. Så de sliter till sig efterhand, varför din erfarenhet nog får betraktas som normal, även om den är irriterande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar