Annons

Självutlösare/rörelsedetektor

Produkter
(logga in för att koppla)

KaniJonas

Aktiv medlem
Hej, jag funderar på att sätta ut kameran i skogen med rörelsedetektor och se lite vad man får för bilder.

Har förstås en del frågor då

Främst undrar jag hur det ska lösas rent tekniskt. Finns det någon typ av rörelsedetektor jag kan koppla till någon av mina kameror (Nikon D700 eller Canon G11)

En annan sak att oroa sig för är ju förstås att den blir stulen, nu är som tur är de flesta här på Åland rätt laglydiga och jag tror inte det strövar omkring massor med människor där inne i skogen. Men om någon kan tänka sig en säkerhetslösning är försag välkomna.

Och så förstås vädret, men det tror jag inte är något stort problem. Kan bygga någon sorts tak åt den.

Placeringen får jag väl fundera lite på men har en del platser i åtanke. Jag antar att man får undvika grenar och annat som kan röra sig i vinden.

Och till sist undrar jag om det finns något bra sätt att ljudisolera kameran, med min Canon är det inga problem eftersom den ändå är helt tyst (kompaktkamera). Men nikonen har nog tillräckligt högt ljud för att skrämma det den fotar.

TIll D700 vore det enkelt. Köp en $5 fjärrutlösare och slakta den för att komma åt kontakten.

Koppla sedan Meter Active och Release-signalerna till larmutgången på valfri IR-detektor eller liknande.

...eller så löser man problemet genom att tilldela pengar till en lösning ;) http://www.trailmaster.com/tmmulticameratrigger.php

Senast ändrad:
Tack för tipset! Nu jag har jag börjat fundera på focus trap istället. Verkar enklare och utlöses inte i misstag lika lätt. men att ställa in det på en D700 verkar krångligt.

Jag har kommit så långt att det fungerar medan man håller nere knappen (bilden tas när något kommer i fokus) vilket inte är något större problem. Jag kan skaffa en utlösare där man kan låsa knappen.
Problemet är att den bara utlöses en gång (när ett motiv är i fokus) och sedan måste man släppa knappen och trycka in den på nytt. Har experimenterat med serietagning och liknande men då slutar den inte ta bilder när motivet är ur fokus igen. Har försökt googla men hittar ingen lösning på det.

http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/Lyktor-och-Marschaller/Garderobslampa/

Dessa borde gå att koppla in på en vanlig tråd-utlösare.

Problemet är väl att de lyser i 30 sekunder efter det att rörelsen avstannat (går säkert att ordna om du känner någon som pysslar med sådant).
Ställer du in på långsam serietagning och har rejält med minne borde det ju dock vara ett mindre problem. Jag menar, hur mycket djur kan det komma en och samma natt egentligen =)

Ett annat problem kan vara själva inkopplingen. Vissa kameror (de med 2,5mm stereopplugg) behöver bara kortslutas för att ta bilden. Tillför man ström kanske det är mindre bra för kameran.

Som ljudisolering kan du bygga en låda. Fyll den med ljudisoleringsmattor, och låt toppen av objektivet sticka ut. Ett litet tak ovanför, och vips har du regnskydd också.

Tänk även på att du behöver tillstånd om du skall genomföra detta. Det går som övervakning eftersom att du inte är närvarande.

Tack, jag är tyvärr inte så bra på elektronik så det känns lite läskigt att greja med det där.

Tack för tipset om ljudisoleringslådan, jag ska se om jag kan bygga en sån. Borde ju inte vara så svårt.

Jag hade inte alls tänkt på det där att man behöver tillåtelse, ska kolla upp vad som gäller, men antagligen kommer jag helt enkelt hoppas på att ingen hittar kameran och känner sig kränkta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar