Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sitter hon i gyllene snittet???? Har jag förstått rätt...

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Vet ej om frågan ska vara här men hittar ingen annan passande rubrik
En enkel fråga för den som kan förstås?
Men har jag förstått rätt att kvinnan med cellon sitter i gyllene snittet?

Mvh

Bilagor

• d92debe7fc13065387399db9dc16d9ff.jpg
    d92debe7fc13065387399db9dc16d9ff.jpg
    21.6 KB · Visningar: 1,745

Mvh

Ja, hon sitter åtminstone väldigt nära ;)

Ringen ritade jag bara in för att markera den skärningspunkt som du placerat damen i, vilken är en av fyra skärningspunkter som ska ge ett s.k. gyllene snitt, dvs en harmonisk bild.

Bilagor

• Tredjedelsmönssteer.jpg
    Tredjedelsmönssteer.jpg
    22 KB · Visningar: 2,440
Ja, hon sitter åtminstone väldigt nära ;)
Det där är väl tredjedelsregeln som du använt?

Det s k gyllene snittet är det förhållande som erhålls när en sträcka delas i en längre del a och en kortare del b på så vis att hela sträckan a+b förhåller sig till a som a förhåller sig till b. Kvoten a/b blir då cirka 1,618 och kvoten b/a blir cirka 0,618.

Det blir på det här viset: (vet inte om det blev så exakt, men jag använde den här sidan: http://photoinf.com/Tools/Composition_Adjuster/Java-Composition-Adjuster.html)

Bilagor

• untitled.jpg
    untitled.jpg
    21.9 KB · Visningar: 1,419

Det s k gyllene snittet är det förhållande som erhålls när en sträcka delas i en längre del a och en kortare del b på så vis att hela sträckan a+b förhåller sig till a som a förhåller sig till b. Kvoten a/b blir då cirka 1,618 och kvoten b/a blir cirka 0,618.

Det blir på det här viset: (vet inte om det blev så exakt, men jag använde den här sidan: http://photoinf.com/Tools/Composition_Adjuster/Java-Composition-Adjuster.html)

Som i andra många långa trådar så 3:e dels regeln en förenkling av gyllene snittet. Även känt i den matematiska världen som du fint i siffror avrundar till 1,618 resp 0,618 en approximation.

Dvs 3:e dels regeln är en förenkling av den matematiska gyllene snittet
.....
Det gyllene snittet är avrundat till 1,618

Olika meningar samma innebörd och går mot samma håll. Den som försöker fotografera EXAKT efter gyllene snittet eller 3:e delsregeln på pricka är ju......tossigt ;)

/Stefan

Jo, det har du rätt i, det var därför jag skrev det "s.k. gyllene snittet" :)

Ville inte klydda till det mer än så för att inte förvirra. Tredjedelslinjerna är ju också de som oftast visas i sökaren och vid beskärning i ACR/PS. Men skall man följa gyllene snittet slaviskt så stämmer det som du länkar till nog ganska bra.

"Fråga Sitter hon i gyllene snittet???? "

Nej, hon sitter i en grön plaststol. (Det såg jag direkt men så har jag också fotat en hel del.) ;)

Den som försöker fotografera EXAKT efter gyllene snittet eller 3:e delsregeln på pricka är ju......tossigt ;)

/Stefan
Vad menar du med det?
untitled.jpg

Nej men jag brukar fakiskt inte följa det alls utan brukar gå mer på känsla, men nu råkade jag faktiskt hitta en bild som var hyfsat mitt i prick. :) (I Lightroom kan man ju visserligen beskära med hjälp av gyllene snittet, och jag har testat det någon gång men jag blev aldrig nöjd med slutresultatet).

Jo, det har du rätt i, det var därför jag skrev det "s.k. gyllene snittet" :)

Ville inte klydda till det mer än så för att inte förvirra. Tredjedelslinjerna är ju också de som oftast visas i sökaren och vid beskärning i ACR/PS. Men skall man följa gyllene snittet slaviskt så stämmer det som du länkar till nog ganska bra.
Ok, jo tredjedelsregeln funkar ju lika bra om man nu vill följa regler. Lite konstigt att man inte kan välja att gyllene snittet ska visas i sökaren på kameror (eller det kanske finns någon?).

Nej, hon sitter i en grön plaststol. (Det såg jag direkt men så har jag också fotat en hel del.) ;)
Haha! Det var nog det bästa svaret..

Vad menar du med det?
Visa bilaga 122435

Nej men jag brukar fakiskt inte följa det alls utan brukar gå mer på känsla, men nu råkade jag faktiskt hitta en bild som var hyfsat mitt i prick. :) (I Lightroom kan man ju visserligen beskära med hjälp av gyllene snittet, och jag har testat det någon gång men jag blev aldrig nöjd med slutresultatet).

Det finns olika uppfattningar om det mesta, din variant av tredjedelsindelningen var intressant. Men om du ska använda tredjedelsindelningen som en en friare version av gyllene snittet delar du upp bredden med två streck så att det blir tre lika stora indelningar, gör på samma sätt med höjden.

MVH
Ingemar

Det finns olika uppfattningar om det mesta, din variant av tredjedelsindelningen var intressant. Men om du ska använda tredjedelsindelningen som en en friare version av gyllene snittet delar du upp bredden med två streck så att det blir tre lika stora indelningar, gör på samma sätt med höjden.

MVH
Ingemar
Tack Ingemar, men nu vet jag inte om du missförstått något eller så missförstår jag dig.. :)

Min "variant av tredjedelsindelningen" är faktiskt det så omtalade "gyllene snittet", så det är inget som jag själv har hittat på (om du nu menade så?).

Mvh

Hej Emma.
Jag ställer hellre en motfråga. Är det så viktigt att hon sitter i det sk. gyllene snittet ? Är det inte i stället det budskap som bilden vill ge som är det viktiga. Jag har också en gång i tiden blivit upplyst om vikten av gyllene snittet. Men det är som sagt inte viktiga för mig i en bild. Utan vilket känsla och budskap vill jag med bilden.
Jag håller starkt på att det inte finns någon given sanning inom fotografin.

Lycka till ,varje studn i vårt liv är värd att fotograferas men tyvärr är vi allt för upptagan med annat för att få med dessa bilder.

Haha du skrev det första jag tänkte när jag läste "Sitter hon i gyllene snittet????", underbart att inte alla tar så stenhårt på alla "regler".

Förutom ett lite rörigt motiv så drogs blicken till kvinnan i den gröna plaststolen ganska omgående, det säger mer än det gyllene snittet. Dvs min blick letade upp den del av bilden som var lugnast och såg troligtvis det som var relevantast i motivet!

Haha du skrev det första jag tänkte när jag läste "Sitter hon i gyllene snittet????", underbart att inte alla tar så stenhårt på alla "regler".

Förutom ett lite rörigt motiv så drogs blicken till kvinnan i den gröna plaststolen ganska omgående, det säger mer än det gyllene snittet. Dvs min blick letade upp den del av bilden som var lugnast och såg troligtvis det som var relevantast i motivet!

Intressant. Och när man studerar bilden märker man att en kvinna på gatan utanför staketet också nästan befinner sig i gyllene snittet. Men inte sjutton dras blicken särskilt till henne för det.

petter ...

ANNONS