Annons

Sirui stativ-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)
Specificerad maxlast betyder bara att stativet kan lastas så mycket utan att kollapsa. Förmodligen har tillverkaren byggt in en säkerhetsmarginal så att stativet tål lite mer, men man kan nog inte räkna med någon större stabilitet när man har maxlast på.

Jag brukar använda tumregeln att ett stativ ska tåla dubbelt så mycket last som jag kan tänkas lasta med. Det är en ganska grov tumregel, men jag tror inte att man gör fel vad gäller stabilitet om man använder den.

Stabiliteten beror förstås inte bara på hur mycket man har lastat, men överlast är ett enkelt sätt att förstöra stabiliteten. :)

Specificerad maxlast betyder bara att stativet kan lastas så mycket utan att kollapsa. Förmodligen har tillverkaren byggt in en säkerhetsmarginal så att stativet tål lite mer, men man kan nog inte räkna med någon större stabilitet när man har maxlast på.

Jag brukar använda tumregeln att ett stativ ska tåla dubbelt så mycket last som jag kan tänkas lasta med. Det är en ganska grov tumregel, men jag tror inte att man gör fel vad gäller stabilitet om man använder den.

Stabiliteten beror förstås inte bara på hur mycket man har lastat, men överlast är ett enkelt sätt att förstöra stabiliteten. :)
Personligen utgår jag från att stativet bör fylla sin uppgift (att hålla kameran fri från vibrationer) upp till hälften av vad det är specat för, för att jag skall känna mig nöjd med det. Och det är jag angelägen att tro Siruis stativ klarar av.

Ja men då verkar det att detta stativ "räcker" för mina behov. Ja min vikt landar på runt 7 kg, så det är ju mer än 50% kvar till max belastningen. Vilket även uppfyller tumregeln.

Jag va dock lite orolig över kvalitén på stativet, då det verkar så himla bra till så himla bra pris. Men många verkar nöjda, även om en del recensioner man läst kanske inte är lila positiva.

Det är ju ändå väldigt dyra saker (för mig i alla fall) som ska sitta på stativet. Man vill ju inte att något ska lossna eller något pga Kina stativ.

Jag har fotat med ett gammalt aluminium stativ från manfrotto som har ungefär samma tub diameter och det va relativt rangligt. (Dock kanske pga ålder och flitigt användande) men det gav mig bra bilder ändå.

Kontentan är att jag vill ta nästa steg i mitt fotande och ett införskaffa ett stativ som håller ett gäng år framåt, som klarar av att användas (är dock pedant och håller efter mina saker) och är tillräckligt stabilt för min utrustning och inte avger för mycket vibrationer och är säkert för att vandra omkring med på axeln.

Personligen utgår jag från att stativet bör fylla sin uppgift (att hålla kameran fri från vibrationer) upp till hälften av vad det är specat för, för att jag skall känna mig nöjd med det. Och det är jag angelägen att tro Siruis stativ klarar av.
Det är ju samma sak som jag skrev, fast med lite andra ord. :)

Sedan skulle jag vilja avråda dig från att handla från Ali express, med tanke på Postnords ändrade policy som är tänkt att implementeras i mars, vad det gäller paket från Kina. Kolla istället på Ebay (och begränsa sökningen till Europa, i vänstra kolumnen), alternativt kolla på Amazon. Mitt sista stativ köpte jag på Amazon och trots att jag betalade både skatter och frakt, sparade jag ~500 :- på affären.

Hoppas det kan vara till någon hjälp inför ditt införskaffande av stativet.

Passade på att beställa en massa prylar från AliExpress i helgen. Detta så de skickas innan folk börjar ta långledigt inför det kinesiska nyåret som är om 1-2 veckor. Med standard AliExpress frakt så brukar de vara framme på 2-3 veckor, så jag tror och hoppas att det skall komma fram under februari månad.

Så de som vill beställa direkt från Kina; passa på nu de närmaste dagarna (sedan blir det förmodligen ganska oekonomiskt gällande småpaket och småleveranser).

Så de som vill beställa direkt från Kina; passa på nu de närmaste dagarna (sedan blir det förmodligen ganska oekonomiskt gällande småpaket och småleveranser).
Själv beställde jag ett laptopskydd för min Dell XPS 13" runt mitten av December förra året, (~40:- ). Har inte fått det ännu. Nu beställde jag inte genom Ali express, Utan Ebay, men det skall komma från Kina.

Konspiratoriskt lagt som jag är, har jag börjat fundera i banorna om Postnord inte sitter och håller på grejorna tills Mars, men det vore väl orimligt med tanke på volymerna.

Sedan är det rätt fantastiskt att ett sådant fodral går att få tag på från Kina för ~ 40:-, medans ett liknande här i Sverige kostar ~ 400:- =0 !

Inte förvånande att folk handlar direkt från Kina, inte.

Själv beställde jag ett laptopskydd för min Dell XPS 13" runt mitten av December förra året, (~40:- ). Har inte fått det ännu. Nu beställde jag inte genom Ali express, Utan Ebay, men det skall komma från Kina.

Båtfrakt?

Brukar ta 2-3 månader.

Tar i princip alltid flygfrakt från Kina, och Alis är normalt hyfsat OK på en 2-4 veckor.

Konspiratoriskt lagt som jag är, har jag börjat fundera i banorna om Postnord inte sitter och håller på grejorna tills Mars, men det vore väl orimligt med tanke på volymerna.

Japp, tror det faller på lagerkapaciteten (annars så hade det inte förvånat mig om de försökt).

Båtfrakt ? Brukar ta 2-3 månader.
Inte en susning, frakten var gratis. (Men sannolikt är det båtfrakt).
Tar i princip alltid flygfrakt från Kina, och Alis är normalt hyfsat OK på en 2-4 veckor.
Som sagt, jag vet inte, men jag har tidigare beställt pryttlar (med gratis frakt) som kommit fram snabbare. På Ebay står det att det skall vara framme mellan 16 Jan-26 Feb. Om det inte är mig tillhanda senast den 27 feb, blir det ett ärende =).
Japp, tror det faller på lagerkapaciteten (annars så hade det inte förvånat mig om de försökt).
Lika säkert som amen i kyrkan...

Senast ändrad:
Stativet är beställt så jag återkommer om med en liten recension och om jag hinner få det före de nya reglerna börjar gälla

Stativet är beställt så jag återkommer om med en liten recension och om jag hinner få det före de nya reglerna börjar gälla
Då får jag önska lycka till och ser fram emot en liten recension.

Förhoppningsvis blir du lika nöjd som så många andra som använder sig av Sirius stativ, (likt undertecknad).

Vilket av dessa två stativ rekommenderar ni?

Hejsan! Det här är mitt första inlägg på forumet :)

Jag är på jakt efter mitt första egna stativ. Har tidigare lånat av far och svärfar när jag har varit ute och rest och velat ha med mig ett stativ men nu är det dags för att skaffa ett eget. Min svärfar har ett lite dyrare och större Sirui-stativ (minns inte vilken modell) som han är jättenöjd med så jag tänkte att jag skulle skaffa ett Sirui också. Jag fotar med en Fujifilm X-T20 som ju är väldigt lätt och kompakt så jag behöver inte ha ett lika stort stativ som min svärfar. Strax under 2000:- är ungefär den prisnivån jag tycker är rimlig med min begränsade studentekonomi. Kolfiber är heller inte en nödvändighet. Just nu säljer Scandinavian Photo två modeller med tillhörande kulled för samma pris: "ET-2004" stativben med "E20" kulled och "T-2005X" stativben med "G-20KX" kulled. Båda alternativen kostar 1790:-. För landskapsfotografering, för att ha med sig i skogen eller på fjället och kanske för att lära mig astrofotografering, vilket av dessa skulle ni rekommendera. Jag bor i Lund och jag tror att Mattssons säljer Sirui så jag har möjlighet att gå dit och testa innan jag slår till.

Mvh
Gustav W

Hejsan! Det här är mitt första inlägg på forumet :)

Jag är på jakt efter mitt första egna stativ. Har tidigare lånat av far och svärfar när jag har varit ute och rest och velat ha med mig ett stativ men nu är det dags för att skaffa ett eget. Min svärfar har ett lite dyrare och större Sirui-stativ (minns inte vilken modell) som han är jättenöjd med så jag tänkte att jag skulle skaffa ett Sirui också. Jag fotar med en Fujifilm X-T20 som ju är väldigt lätt och kompakt så jag behöver inte ha ett lika stort stativ som min svärfar. Strax under 2000:- är ungefär den prisnivån jag tycker är rimlig med min begränsade studentekonomi. Kolfiber är heller inte en nödvändighet. Just nu säljer Scandinavian Photo två modeller med tillhörande kulled för samma pris: "ET-2004" stativben med "E20" kulled och "T-2005X" stativben med "G-20KX" kulled. Båda alternativen kostar 1790:-. För landskapsfotografering, för att ha med sig i skogen eller på fjället och kanske för att lära mig astrofotografering, vilket av dessa skulle ni rekommendera. Jag bor i Lund och jag tror att Mattssons säljer Sirui så jag har möjlighet att gå dit och testa innan jag slår till.

Mvh
Gustav W

Hej !

T-2005X alternativet.

Inga knäpplås och kraftigar kulled.

Vet egentligen inget om Siruis knäppen, men har dåliga erfarenheter av
såna sen tidigare. Har dock hört att motsatta åsikten.

Har ett W-2004 med K20X kula som jag är nöjd med.

//MW

Vet egentligen inget om Siruis knäppen, men har dåliga erfarenheter av
såna sen tidigare. Har dock hört att motsatta åsikten.
Jag tycker att snäpplås är mer praktiska än vridlås Snäpplås är mer snabbarbetade och de är lite mindre känsliga för att grus kommer in i mekanismen, men det gäller förstås att snäpplåsen är av bra kvalitet så att de inte blir sladdriga efter en kort tids användning.

Det är mycket av en smaksak vilket man bör välja så det tål att funderas på ett tag om man är i stativköpartagen.

Jag föredrar att skruva framför snäpplås och tycker att det är smidigare och minst lika snabbarbetat. (Ett av mina stativ har tre skruvar per ben och man låser upp alla samtidigt med ett grepp och vrider ca 1/4-1/3 varv)
Betänkligheter för dessa två stativ är att benen är i 4- respektive 5-sektioner. Det är risk för att de blir lite sladdrigt då.
Fördelen med dessa kompakta stativ är annars är de är väldigt lätta att packa ned och ha med sig ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar