Annons

Sirap på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Jag tar mig ingenstans med Safari här på fotosidan idag, den jag normalt använder varje dag och som alltid funkar annars. På andra sidor funkar den webläsaren bra idag med.

Fotosidan surfar jag nu på utan problem med Firefox som tar mig fram, men som även den fortsätter söka då sidan laddats, medan Safari bara segar utan att ens ta mig vidare.

Vad kan detta bero på? Min webläsare som tycker att jag ska göra annat än att hänga här eller något med fs? Fler som har samma problem idag?

Sidan öppnades med 1 fel (gäller alla sidor verkar det som.)

Vi har inga Flash-annonser fn, de brukar kunna ställa till ett och annat ibland. Enda jag kan tänka mig som inte laddar klart är trafikmätningsfunktionerna i slutet av sidkoden, om det är någt tjall på förbindelserna mellan dig och dessa servrar.

Släng Safari, vi har t.o.m fått Apple-fundamentalisten Erik att övergå till Firefox :)

Testa att tömma din cache.

Tänkte att det kanske var värt att meddela ifall att det var tjall någon annanstans än hos mig, men tror på att det nog var här ändå. Samma problem finns dock inte på en annan sida ni har på samma server, utan bara på fs. Kanske bojkottar Safari ändå för firefox är ju också bra:)

Använder Explorer på min Mac och har märkt idag att den aldrig slutar ladda sidorna, man får manuellt stoppa nedladdningen annars står den där i evighet och laddar.
Sidorna kommer upp och ser ut som de brukar lika snabbt som vanligt så det är inget större problem men som sagt den slutar aldrig ladda ner.

Safari är för närvarande inte världens bästa lösning. Den har lätt för att tappa farten när cacheminnet växer, och kanske framför allt när mappen med favicons (den lilla symbol som står först i adressfältet)fylls på. Man kan snabba upp genom att tömma, och ändra behörighet på mappen för favicons till "endast läsa".
Sedan finns ett otal freeware som snabbar upp, t ex Safari Enhancer, SafariSpeed osv......

Men enklast är nog att köra Firefox ;-p

tc/mactaliban

Det verkar vara samma sak i alla webläsare här. Har kollat Opera, IE, Safari och Firefox. Opera tog t o m en bra bit över minuten på sig att ladda.

Fast som sagt så är det ju inget problem egentligen eftersom man ändå får upp sidorna i tre av fyra webläsare.

/Lotta (som har tömt cacheminnet i Safari och som just nu placerar om alla favoriter till firefox.)

Har inte använt Firefox tidigare men nu när jag gör det så ser jag samma fenomen här som jag beskrev tidigar med Explorer

opejo skrev:
Har inte använt Firefox tidigare men nu när jag gör det så ser jag samma fenomen här som jag beskrev tidigar med Explorer
Jo, fast behåll du Firefox ändå. IE på mac är ingen hit. Tycker den alltid är seg och hemsk. Dessutom kommer den inte att uppdateras för oss macanvändare i framtiden som andra webläsare gör..

Jag har hittills kört obehindrat med Safari, men nu har det börjat krångla även här. Vad är det som gör att det har börja krångla nu?

Nedladdningen från www.fotosidan.se går smidigt här...men sedan startar nedladdning från server-dk.imrworldwide.com....och den kan snurra läääänge.....!! Är det annonserna som kommer därifrån eller ???

(edit: lagt till)

Det där är trafikmätningsservern (TNS Gallup), det är kanske routingproblem till den då från vissa operatörer. Jag kör Telia uppringt nu och det verkar inte vara några problem.

Att trafikmötningstaggarna inte laddar borde dock inte påverka att resten av sidan visas upp, men det där kan nog skilja sig i olika browsers.

Sidorna laddas snabbt som attan...så det är egentligen bara en "kosmetisk irritation" att nedladdningen inte slutförs........

Hmmmm,

precis det här händer (i Safari) ibland på www.dn.se när servern som håller koll på annonserna lägger av.

/martin, som gillar Safari bäst.

DN använder samma trafikmätningssytem (nästan alla stora sajter kör samma system, eftersom KIA säger att det är det systemet man "skall" använda).

-Thomas

PS. www.kiaindex.se för den som vill läsa mer ..

Enligt Safaris "Activity"-ruta verkar vara script och enpixelgiffar från server-dk.imrworldwide.com (Red Sheriff?) och Tidningsstatisitk (webbrev.ts.se) som tar lååång tid att ladda.

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    15.2 KB · Visningar: 155
Roteringen av loggarna är över på 2-4 minuter,och startas alltid 11:59 och 23:59. Så om det rör sig om 30 minuter seghet är det något annat.

Är du säger på att det inte är mätningstaggarna som "hänger" ?

-Thomas

Jag hade problem med mätningstaggarna för en tid sedan. Men jag bara blockade dom i min brandvägg så var jag av med dom problemen :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto