Annons

Sinar Hy6

Produkter
(logga in för att koppla)

ektober

Aktiv medlem
Sinar 6x6 digital mellanformat

Råkade se denna kamera efter att ha följt en länk i en annan diskussion (Nikon M1, aprilskämt). Dock är denna kamera inget aprilskämt utan helt enkelt min nya kameradröm. Tänk att ha en sådan kamera!

Bilden skulle med största säkerhet inte alls bli bättre än med det jag har idag. Det som fascinerar mig är att kameran verkar riktigt genomtänkt och att den har finesser som ingen annan tillverkare har. Sinar verkar inte hålla med om, som de flesta andra tillverkarna verkar göra, att vad gäller kameran, verktyget, så finns det inget att förbättra. Till exempel att bakstycket är vändbart, nu är det inte bara mamiya 67 som har den möjligheten, att handtaget är vridbart, att den har autofokus och möjlighet till ljusmätning på flera olika sätt med automatisk eller manuell slutar- och bländarinställning.

På något sätt känns detta som kameran Hasselblad borde ha lanserat som efterträdare till deras V-system.

Det mesta av kamerans funktioner finns väl redan i Rollei 6008 AF. Fördelen med Sinar-kameran är att den är mycket mindre. Jag är själv intresserad av modellen.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar