Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Simulera avtonat gråfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)
kristofferpettersson83 skrev:
Är det någon som vet om det går att på ett bra sätt simulera avtonat gråfilter i PS?

Du kan ju skapa ett nytt justeringslager med levels eller curves och sen tona det i lagermasken.

Men man får ju inte fram redan saknade detaljer i tex en himmel.
 
En annan variant är ju att du gör två exponeringar, en för himlen och en för förgrunden, lägger dem som två lager och använder en lagermask på det översta lagret för att välja vad som ska släppas igenom från det undre lagret.

Om du fotograferar i Raw så kan du även göra två framkallningar och använda på mostvarande sätt.
 
Ta två exponeringar på samma motiv, alternativt framkalla två ur en och samma raw-fil.

Låt oss säga att du skjuter en bild över en åker och lägger horisonten i centrum på bilden.

Då drar du ut en exponering som gör att himlen ser ok.. marken tode då bli väldigt mörk.

Den andra drar du så att marken blir rätt exponerad... himlen blir då väldigt ljus/utfrätt.

Lägg dom ovanpå varandra i photoshop i lager.

Lägg till en lagermask på den översta.

Ta sedan övertoningsverktyget och gör en övertoning i vertikal riktning. Använd svart och vit förg till din övertong.

Så brukar jag göra... funkar fint:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=299056
 
-Skapa nytt lager

-Se till att ha förgrundsfärg svart

-Markera Gradient Tool, håll ned shift tangenten för att få en rak linje, dra ned från ovankant av bild ned en liten bit. Drar du för långt så kan du alltid ändra neddragningen med Free transformt, Ctrl + T.

-Dra upp Hue/Saturation och dra upp Lightness, alternativt att du drar ned opacity i lagret.

-Fördelen med H/S är att du kan lägga på färg på "filtret".

Bifogat en bild som ett exempel. I bild så ändrade jag på Levels innan jag gjorde som ovan.

Jag har inte provat att ta två exponeringar, men vill passa på att fråga här hur man praktiskt går till väga. Säg att man har kameran på stativ, ändrar man då vitbalansen, eller hur gör jag?

Hälsningar

Robban
 

Bilagor

  • grad.jpg
    grad.jpg
    7.4 KB · Visningar: 355
Senast ändrad:
Tack så jättemycket. Efter lite trixande funkar det finfint med två framkallningar av råfilen och övertoningsverktyget. Nu slipper jag köpa ett filter :)
 
Frank, enligt Jon Adams, redaktör på Digital Photo, så är det alltid bäst att skapa effekten direkt i kameran. Vad blev det för märke. Jag sitter precis nu och kollar in Cokin-filter som verkar vara rätt bra och billiga. Fördelen med dessa filter är att du kan justera effekten genom att dra upp och ned filtret i sin hållare.

Robban
 
En annan effekt av ett sådant filter är att du kan använda ett lägre bländartal i starkt ljus, och det är nog svårare att simulera i PS.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.