Annons

Simga DG 500 Super Trasig, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

quackpack

Aktiv medlem
Hej på er alla!
Var på semester nu i en vecka nere på kreta och hade med mig lite grejer till kameran. Nu vart de så olyckligt att jag skulle greppa kameran och på något vänster kom åt knappen för objektivet och höll kvar objektivet medans kameran for i backen :( dock klara sig kameran utan en skråma men värre gick det för min blixt. En Sigma DG 500 Super, foten till blixten lossa dom 2 skenorna eller va man ska kalla det, själva kontakterna där är fortfarande hela och blixten i övrigt. Men vad kan man göra nu? över 1 år sen jag köpte blixten så nå garanti lär ju inte gå.. måste jag köpa en helt ny blixt eller går detta fixa på nåpot sätt?..

Känns inte som superklister och blixt monterad alltid på kameran är en sån super idé direkt :-(
 
Tråkigt. Garantin och andra konsumentskyddsgrejor är tyvärr inte tillämpligt på saker som får skador av fall i golvet.

Läste att här på forumet att en ny fot kostade i storleksordningen 600:- som reservdel. En ny blixt kostar strax under 2000:-.

Om blixten fortfarande fungerar skulle jag försöka att limma ihop blixten med epoxylim eller cyanakrylatlim.
 
Hände samma med mej. Fastän blixten var fastskruvad så föll den ner i golvet.
Kostade mej ca 650 kr att få den lagad.

Mvh Markus
 
okej några tips på vart man kan vända sig för ett nytt "skal" så att säga?

Jag har fortfarande kvar dom 2 skenorna men finns väl inget lim i världen som orkar klara med belastningen från blixten nu när dom brutits av?
 
quackpack skrev:
Har du nå kontakt eller nummer till firman?

Nja. Köpte den på Expert med det gick inte på garrantin. De skickade in den på service nånstans i Linköping. Men det var även min batterilucka som inte var fast.
Var har du köpt din?

Mvh Markus
 
quackpack skrev:
Technikdirekt.de.. så lite långt och åka o lämna in.. men sigma borde väl ha nå service ställe i sverige?

Jo, gör så att du går t.e.x till en expertaffär eller nån kunnig inom foto i en fotoaffär.
De vet precis vart de har sina serviceställen...

Mvh Markus
 
En begagnad Sigma EF 500 ST eller Super, alltså modellen utan DG i namnet bör ha en mekanisk underdel som är lika. Elektroniken i dessa fungerar inte på på E-TTL kameror, vilket borde göra dem billiga. Priset på en sådan blixt borde därför vara marginellt.

En annan variant är att köpa en ny och använda den trasiga, men fungerande blixten som slavblixt.
 
Digi skrev:
Jo, gör så att du går t.e.x till en expertaffär eller nån kunnig inom foto i en fotoaffär.
De vet precis vart de har sina serviceställen...

Mvh Markus

Får traska bort till Scandinavian Photo och höra med dom de kanske vet.

Roland låter ju som en idé men lite mycket jobb?
 
Zieger teknik handhar all service på Sigma..fortfarande så är det bara dom som lagar vad jag vet. antingen går du till en expertbutik o ber dom ringa o kolla ..eller så surfar du in på zieger.se o kollar deras direktnummer...
 
quackpack skrev:
Får traska bort till Scandinavian Photo och höra med dom de kanske vet.

Roland låter ju som en idé men lite mycket jobb?

Beror ju på hur priserna ser ut och hur desperat behov av blixten man har.....


Jaghar två bilder i portföljen som har kommit till med hjälp av två Sigma-blixtar, styrda från en tredje. Profilbilden min är tagen med en slavad Sigma slagen genom ett vitt paraply till höger om kameran, utlöst av kamerans inbyggda blixt och med en reflektor som lyser upp ena ansiktshalvan.

Gör man en blixtljusmätning med knappen "*" på kameran och väntar några sekunder med att ta bilden kan den inbyggda blixten lösa ut de återuppladdade blixtarna när bilden tas. Det går bra att skärma den inbyggda blixten med hjälp av en täckskiva, men släppa ut lite ljus så slaven triggas. Med även en Sigma 500 DG-super på kameran kan den styra slavarna på både korsan och tvärsan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.