ANNONS
Annons

Silverfast arbetsflöde

Produkter
(logga in för att koppla)

petter olsson

Aktiv medlem
Hej

Efter att i många år scannat film med en nikonscanner på jobbet har jag nu köpt en egen. Plånboken bestämde sig för att en Plustek för 5000 kr fick räcka, vilket innebär att jag nu måste lära mig både en ny scanner och dess programvara.

Är det bara jag som har problem med Silverfast? Gränssnittet är ju katastrof och jag lyckas inte ens få en halvt ok bild direkt ur programmet. Efter en del kraftiga justeringar i photoshop är bilden ok, men jag vill ha bättre bilder redan innan jag öppnar dem i PS.

Dia verkar lättare än neg. Har testat lite olika filmer och störst problem har jag haft med Ektar 100 och Tmax.

Kan ni beskriva flödet ni kör med i Silverfast? Jag har läst en del använder autoknappen först och utgår från det resultatet, men jag litar inte på auto. De gånger jag testat har bilden blivit alldeles för tung.

Tacksam för alla tips jag kan få.

/petter

Hej!

Har precis skaffat en 7500i SE, alltså versionen med lite enklare mjukvara (SilverFast SE Plus) samt VueScan Professional. Betalade 3.300:- plus USD 79,95:- för VS.

Sökte efter en begagnad bättre filmskanner och ville egentligen ha en Nikon LS-5000 men det finns inga att uppbringa verkar det som.

Nåväl, efter att läst en recension i FOTO nr.6/2009 av just din version köpte jag den här trots mina tvivel. Om jag inte primärt tänkt använda skannern till svart/vitt skulle jag nog inte köpt den.

Beträffande din fråga om arbetsflöde har jag inte kommit så långt än då jag just nu kämpar med att få ett godtagbart skanningsresultat. Vad jag kan se har SilverFast SE Plus och din variant Ai Studio liknande uppbyggnad. Alltså, ett virrvarr med knappar och uppdykande fönster;).

VueScan är mycket enklare att använda och ger därför ett jämnare resultat. Tycker speciellt att färghanteringen fungerar bättre här.

För svar/tvitt (Tri-x) föredrar jag dock SilverFast som ger ett riktigt bra resultat. Dock kräver det en hel del individuellt `petande´ för varje bild.

Beträffande borttagning av damm och repor så tycker jag att funktionen iSRD är usel och lätt ger bieffekter.

Som jag misstänkte innan köpet är jag inte nöjd med skanningsresultatet av Kodacolour / Kodachrome. Speciellt märker man detta på bilder med stort omfång och jag måste gissa att skannerns lite låga DR på 3,5 spelar en stor roll. Nikon har på modeller 5000/9000 värdet:4,8.

Hur som helst är jag nöjd med priset och att den fungerar bra för svart/vitt. Skulle någon annan ha tips eller andra erfarenheter beträffande färganvändning är jag idel öra.

Ingen annan som scannar med silverfast som kan komma med en tanke?

Jag ska nog kika lite på VueScan och kanske något annat. Sen får det bli de videotutorials som silverfast levereras med, kanske kanske kan lära mig något där.

Det märkligaste är att det krävs så fruktansvärt mycket justeringar i photoshop efteråt. Så var det aldrig med nikonscannern (9000ED).

/petter

ANNONS