Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Silverfast Ai eller Vuescan Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

vifra

Aktiv medlem
Eftersom Nikons egen programvara inte längre supportas till deras egna scannrar så måste ett nytt program inhandlas.
Det som är aktuellt är Silverfast Ai med IT-8 calibrering eller Vuescan Pro, också den med IT-8 kalibrering.
Men varför ska jag betala 4.000kr för Silverfast, när jag endast behöver punga ut med 560 kr för Vuescan.

Någon som har erfarenhet av programmen?
Någon som kanske jämfört programmen?

Scannrarna som används är en Nikon 9000ED, där jag scannar film upp till 6x9cm och en Canon flatbädd 9900F.

Jag "bumpar" för någon på forumet borde ha något att tillföra.
Någon som använder det ena eller det andra.

Jag kör själv Vuescan till Nikon 4000 och 9000. Programmet slår direkt Nikons som tenderar att klippa hög- och lågdagrar.

Jag vågar inte uttala mig om Silverfast, men när jag kört det tidigare med en 4000-skanner så tyckte jag att det programmet gav mer kontroll och mindre behov av efterbehandling.

Jag har använt Vuescan i flera år, både till Epson 4870 och till Minolta Elite 5400.
Man kan skanna till en sorts rawfil i DNG och gå förbi nästan alla inställningarna i skannerprogrammet och sedan använda cameraraw i Photoshop istället. Cameraraw är ju ett enormt bra program som man ju dessutom är bekant med.
Vuescan rekommenderas alltså!

En får tacke för de som tagit sig tid.
Eftersom prisskillnaden är enorm och Vuescan verkar göra ett
tillräckligt bra jobb, så ska jag prova programmet.
Det blir ju ingen jätteutgift även om jag inte blir nöjd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar