Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Silent shutter på D850 för "wildlife"

Produkter
(logga in för att koppla)

D Gulliksson

Aktiv medlem
Någon naturfotograf som rent praktiskt har använt sig av D850:ans funktion "silent shutter" i live view när det gäller "wildlife"? dvs användning av elektonisk slutare istället för den mekaniska.

Jag förstår att spegellöst är svårslaget när det gäller silent shutter men tänker det vore ändå intressant att höra kommentar från någon som faktiskt använt sig av det på D850 där funktionen faktiskt finns. Då gärna från en naturfotografs perspektiv i syfte att fotografera djur.

Även om jag inte prövat så går det väl om du lyckas fokusera och motivet sitter still. För problemet är att du måste köra i Lv-läget med dessa begränsade kontrastbaserade autofokus och att den rullande slutaren inte är så snabb. Det sistnämnda gäller förvisso även en hel del spegellösa kameror i varierande grad, även om det finns några undantag framförallt bland de nyaste.

Q-läget är annars, om än verkligen inte tyst, i vart fall lite mjukare i ljudet än vad det vanliga läget är. Sedan är kameran ändå mindre slamrig än vad min gamla D700 är, även om den knappast är tyst.

Jag klev över med ena benet i spegellösvärlden istället…

Bilagor

• DB6C90B6-2D07-45F5-B158-47209DF6D018.jpeg
    DB6C90B6-2D07-45F5-B158-47209DF6D018.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 111
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto