Annons

Signatur med årtal, vilket år?

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag brukar handsignera mina bilder som jag skrivit ut och ramat. Jag funderar dock på vilket årtal som skall användas, året bilden togs eller när den skrevs ut. På baksidan av inramningen skriver jag bildnummer som helt enkelt är ÅÅÅÅMMDD-### så där framgår klart när bilden togs.

Hur gör ni andra som signerar bilder?

Jag gör inte så. Men om jag gjorde skulle jag nog signera med årtalet som utskriften sker. Alltså då du sätter din signatur. Det är ju så att säga i det utskrivna skick som just det exemplaret av konstverket är "färdigställt".

Signerar med det datum då bilden togs, det är ju trots allt då den "skapades".

Så kan man ju också se det. Jag ser det dock inte som att bilden är färdig när jag tryckt på knappen. Själva negativet eller den digitala filen utgör ju inte konstverket utan bara ett insamlat material till konstverket. Beskärning, bildkorrigering, bildmanipulation, presentationsmaterial, format och sammanhang är ju också del av den konstnärliga processen.

Men som sagt, det kan ju ses på olika sätt. Inget är ju rätt eller fel. Men jag antar att trådskaparen vill ha en diskussion som grund att fatta sitt eget beslut från. Därför lägger jag mig i och tycker till. ;-)

PS. Kom på att om det är av historisk vikt att det framgår när bilden är tagen så kan man ju ge bilden en titel typ "Storgatan, Stockholm, 2010", men signera med årtalet exemplaret är framtaget. DS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar