Annons

Sigmas filterdiametrar

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Har just fått hem ett trevligt Sigma-objektiv, och det första som slår mig är; varför i helskotta envisas de med så stora filtergängor???
På denna lugg är den yttersta linsen 50mm, men ändå är filtergängarn 77mm!
Visst, det är en snäll vidvinkel, men vid 24mm brännvidd lär det väl ändå inte behövas såååå stort filter för att undvika vinjettering?

Detta är ju ÄNNU onödigare om man som jag kör en kamera med DX-format, och jag funderar på om man inte skulle kunna ha nån slags konverterings-ring för att använda mindre filter? Det känns ganska jobbigt att betala för mycket större filteryta än vad som behövs, och man borde åtminstone kunna gå ner till 72mm, eller kanske till och med 67mm.

Jag lade ut en tråd i "gör det själv"-forumet angående detta, men där är det inte så mkt trafik direkt, så jag provar här också, i och med att det är just Sigma som envisas med detta på flertalet gluggar.

Makten skrev:
Har just fått hem ett trevligt Sigma-objektiv, och det första som slår mig är; varför i helskotta envisas de med så stora filtergängor???
På denna lugg är den yttersta linsen 50mm, men ändå är filtergängarn 77mm!
Visst, det är en snäll vidvinkel, men vid 24mm brännvidd lär det väl ändå inte behövas såååå stort filter för att undvika vinjettering?

Detta är ju ÄNNU onödigare om man som jag kör en kamera med DX-format, och jag funderar på om man inte skulle kunna ha nån slags konverterings-ring för att använda mindre filter? Det känns ganska jobbigt att betala för mycket större filteryta än vad som behövs, och man borde åtminstone kunna gå ner till 72mm, eller kanske till och med 67mm.

Jag lade ut en tråd i "gör det själv"-forumet angående detta, men där är det inte så mkt trafik direkt, så jag provar här också, i och med att det är just Sigma som envisas med detta på flertalet gluggar.

Klart du kan köra med en stepdown adapter.
Hur långt du kan gå får du nog prova dig fram till.

Du kan ju alltid prova med 67mm så får du samma som din 18-70.
Funkar det så är det ju bra, funkar det inte så får du väl köpa större filter då.

Jo, det är jobbigt med många filterstorlekar. Speciellt när man har mindre sensor och inte behöver fulla storleken. Själv har jag renodlat till 52 mm och 77 mm, men hamnade i samma sits när jag köpte ett Tokina 17/3,5 med 72 mm-gänga och utan möjlighet till stepup för att använda mina 77 mm-filter.

Jag testade mig helt enkelt fram genom att fotografera med olika bländare och fokusering för att se vad jag kunde göra. Jag konstaterade då att det funkade bra med 52 mm förutsatt att jag försänkte filtret. Med vanliga stepdownringar hade det inte gått - de flyttar ju ut gängan så risken för vinjettering ökar.

Så det är väl bara att du testar dig fram och ser var gränsen går, både när det gäller diameter och hur långt från frontlinsen filtret kan sitta. Det är ju inget jätteprojekt direkt med en digitalkamera. Ett tips kan ju vara att testa med ett polfilter. Testar du med ett vanligt filter som inte är lika djupt så är ju risken att du inte kan använda polfilter sen.

Så här ser min adapter ut. Den består av två gamla filter och en aluminiumplåt. Med adaptern försänks filtret så att det bara nätt och jämnt går fritt från frontlinsen.

Bilagor

• framsida.jpg
    framsida.jpg
    47.6 KB · Visningar: 297
Du kan få byta den mot mitt Nikkor AF 24/2.8 med 52 i filterdiameter. Jag har dessutom en hel hög med filter till den. Själv har jag 77cm på alla mina objektiv, därför vill jag ha bort 24:an

Jim, mycket intressant! Det var nåt sånt jag funderade på, men kanske inte hembyggt. Dock ser det ju inte så blodigt ut att få till en sån där adapter faktiskt.
Frågan är om man kan köpa lösa filter-ringar nånstans, så man slipper slakta gamla filter? Det skulle spara några kronor:)

Albin>> Nja, jag valde Sigman över Nikkor på ren recensionsbasis, och att den är ljusstarkare och billigare. Sigman verkar piska på samtliga punkter förutom storlek och möjligen byggkvalitét.
Men visst hade det varit trevligt med 52mm filter...

Framför allt är det IR- och polfilter som är dyrt, och det enda jag känner att jag nånsin kommer att behöva. Hos en digitalkamera är ju färgade filter rätt så meningslöst...
Just IR hade jag en tanke om att skära till själv och montera i en filter-ring, vilket skulle spara otaliga hundralappar.

Det är billigare med filter än stepringar. Filter finns ju i drivor begagnat hos fotohandlarna, medan stepringar oftast behöver köpas nytt. Stepringarna är dessutom väldigt tunna i godset (om man inte köper dyra B+W) och är svårare att få till en vettig konstruktion av om man vill försänka.

Använder man stepdownringar utan att försänka så bygger de ju utåt. Då får man snabbt vinjettering.

jimh skrev:
Det är billigare med filter än stepringar. Filter finns ju i drivor begagnat hos fotohandlarna, medan stepringar oftast behöver köpas nytt. Stepringarna är dessutom väldigt tunna i godset (om man inte köper dyra B+W) och är svårare att få till en vettig konstruktion av om man vill försänka.

Använder man stepdownringar utan att försänka så bygger de ju utåt. Då får man snabbt vinjettering.
Ah, låter som du har koll på detta.

Hur konstruerade du den mellanliggande aluminiumplattan? Jag gissar på att man behöver en svarv, om man inte någonstansifrån kan beställa sådant. Kan tänka mig att en metallverkstadsfirma inte skulle ta många kronor för en dylik ring, och sen är det väl epoxi som gäller? :-D

En till fundering; har det någon nämnvärd betydelse att filtret är exakt vinkelrätt mot linsens plan? Med en sådan hemgjord filteradapter så kan man ju tänka sig att man åtminstone kommer några tiondelars grader fel som minst. Jag har själv erfarenheten av att ett enkelt UV-filter besudlar bildkvalitéten en aning, och det lär ju inte bli bättre om filtret sitter "snett".

Önskar att jag hade en metallsvarv, men tyvärr. Jag skar ut den ur 1 mm-plåt med en hålskärare för trä. Sen sitter plåten fast i den yttre filterringen med samma innermutter som glaset tidigare satt fast med. Den inre ringen är limmad som du observerade.

Jag vet inte om det har någon större verkan om filtret inte sitter helt rakt. Men det är inte svårt att få till det rakt heller, om man låter ringarna vila på ett plant underlag när man limmar. Den inre ringen får då ligga på någon distans.

Hmm, nu har jag undersökt gluggen lite, och det verkar som att det inte går/behövs att försänka filtret, eftersom den yttersta linsen är såpass välvd att filtret då skulle ta i glaset.
Det ser till och med sjukt trångt ut för ett 77mm-filter i djupled med befintlig gänga!

Var får man tag i en "step down-ring"? Tror det skulle vara det jag behöver. Kombinationen liten sensor och grymt överdimensionerad diameter redan från början borde göra att jag kan använda 67mm eller så... Fast det vet man ju inte förrän man testat förstås.

jimh skrev:
I en riktig fotobutik.
Jag har kollat runt lite på nätet, och det verkar bara finnas 77->72mm... Man sparar visserligen en jäkla hacka på det, men jag tror ju att det skulle gå bra att gå ner ett snäpp till.

Tips på välsorterade nätbutiker? Utomlands kan funka också...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar