Annons

Sigmaoptik för Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

magda144

Ny medlem
Jag köpte för en tid sedan ett Sigmaobjektiv till min Pentax, "Sigma 18-250 for Pentax AF".

Butiken, Rapps foto i Linköping, hade inget hemma utan tog hem ett för min räkning. Efter att ha gått en workshop i fototeknik så har jag konstaterat att objektivets AF inte fungerar i Live-View. Om man köper ett objektiv som sägs vara för ett visst kameramärke så är det väl rimligt att det är kompatibelt med kameran, inta bara att fattningen överensstämmer. Jag har påpekat felet till butiken som skickat det till garantiverkstaden. De hittar inget fel på optiken (De hade inget pentaxhus med live-view att testa på). De kunde konstatera att felet uppmärksammats på visa bloggar på nätet men säger sig inte ha någon lösning.

Jag har andra äldre objektiv, bl.a ett Quantaray AF LD 70-300mm 1:4-5.6, där AF i live-view fungerar.

Det är helt uppenbart att objektivet inte har den funktionalitet som säljföretaget utlovat. Jag har nu en kort tid på mig att fundera över om jag ska begära att köpet går tillbaka, kompensation för bristen eller låta det vara som det är.

I övrigt är objektivet bra. Jag gillar det stora zoomområdet då det räcker med det här objektivet på semestern. Men finns det andra alternativ till Pentax?

SYNPUKTER ???
 
Oväntat resultat

Det var effektivt att skriva om det här på Fotosidans forum (eller var det en en tillfällighet). De ringde från Sigma och bad om ursäkt. Det finns en brist på optiken (programvaran) och det finns en uppdaterad programvara för att åtgärda det.. Det blir svårt för Sigma (Sverige) att återfå mitt förtroende.
 
Vad har du för Pentax där AF fungerar i LIve-View, mina gör det ej.
Konstigt att märkesverkstaden ej kunde åtgärda felet för vad jag vet
så är det väl generalagentens verkstad, Du säger att Sigma ringde
du menar väl att det va den svenska agenten som ringde.
 
Om det stämmer att du har en k-5 II så ska af funka i liveview dock är det mycket långsammare än vanligt.

Kul att det löste sig i alla fall
 
Vad har du för Pentax där AF fungerar i LIve-View, mina gör det ej.
Konstigt att märkesverkstaden ej kunde åtgärda felet för vad jag vet
så är det väl generalagentens verkstad, Du säger att Sigma ringde
du menar väl att det va den svenska agenten som ringde.

Ja det var svenska agenten som ringde, eller garantiverkstaden.
 
Sigmas objektiv med HSM motor kan behöva uppdaterad mjukvara för full funktionallitet i LV. Det gäller främst objektiv som Sigma tog fram innan Pentax hade LV med AF. Det är bara CDAF som har problem i LV, men PDAF fungerar med eller utan LV.

Tror att HSM motorn regleras för kraftfullt med originalmjukvaran, så kameran hinner inte låsa fokus. Lite märkligt att inte nya objektiv inte har senaste mjukvaran, för det var ju några år sen dessa problem uppdagades (när K7 släpptes).

Objektiv som använder kamerans AF motor eller har mindre kraftfulla motorer än HSM, lider inte av detta problem.
 
De ringde från Sigma och bad om ursäkt. Det finns en brist på optiken (programvaran) och det finns en uppdaterad programvara för att åtgärda det.. Det blir svårt för Sigma (Sverige) att återfå mitt förtroende.

Nu förstår jag inte!

Det verkar som att du vill starta någon typ av AntiSigma tråd men har för lite på fötterna.

Det blir svårt för Sigma (Sverige) att återfå mitt förtroende.

Sigma har vad jag vet ingen egen representation i Sverige, så vem som ringde vet nog bara du, men OM det var en representant från Sigma som ringde dig, varför skulle de ha svårt att återfå ditt förtroende, hade det varit bättre om de inte ringt??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.