Annons

Sigmaobjektiv på Nex med adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Är det någon som vet om man kan använda Sigmaobjektiv (18-125) på Nex med adapter, med fungerande autofokus? Då menar jag 18-125 alternativet som har inbyggd motor.
Eller gäller det bara för Sonys egna objektiv?

undrar också, har ett sigma 17-70 till a500 och fundera på om man skulle byta till det nyare 17-70 med inbyggd motor, för att få en smidig af/mf knapp på objektivet, och eventuellt kunna ha det på NEX elelr andra eventuella kontrast-af kameror i framtiden.

Självklat ska det fungera. Det är ju inte en adapter för Sony-objektiv, utan Alpha-objektiv. Krävs att objektivet har inbyggd fokusmotor, men funkar det på en Sony.kamera att styra objektivets motor, så fungera det med adaptern också. Har förstås inte provat av självklara skäl, men är tvärsäker på att det fungerar, Inget annat finns på världskartan.

/Mats

undrar också, har ett sigma 17-70 till a500 och fundera på om man skulle byta till det nyare 17-70 med inbyggd motor, för att få en smidig af/mf knapp på objektivet, och eventuellt kunna ha det på NEX elelr andra eventuella kontrast-af kameror i framtiden.

På NEX eller andra kontrastfokus-kameror?
med (den nya) adaptern så blir det phase detect AF även på NEX.

/Mats

Självklat ska det fungera.
Det enda som är självklart när det gäller Sigma är att man kan förvänta sig problem.

Läs detta: http://fuzzcraft.com/Sony_LA-EA1.html
I briefly tested AF on these three lenses and was sorely disappointed. I wasn't expecting fast single pass AF, I was ready to see the NEX make a full sweep, scanning the scene, and then return to the focus position where contrast is at its highest. But none of that all. With the 50 mm f/1.4 HSM, the lens I was hoping to use extensively on the NEX, the camera simply does not lock focus. Ever. I tried dozens of times on very contrasty subjects, but the NEX keeps sweeping and juddering the focus scale, shooting past the in-focus position several times, and simply gives up after a good 5 seconds. The exact same goes for the 24-70 mm f/2.8 EX HSM and the 70-200 mm f/2.8 II EX HSM. Very, very disappointing.

Det är ju inte en adapter för Sony-objektiv, utan Alpha-objektiv. Krävs att objektivet har inbyggd fokusmotor, men funkar det på en Sony.kamera att styra objektivets motor, så fungera det med adaptern också.
Om Sigmas motor inte klarar de små steg som behövs för att klara att hitta max kontrast kan autofokusen inte fungera, Av beskrivningen verkar det som om objektivet skjuter förbi fokusen och efter en stund tröttnar kameran.

Har förstås inte provat av självklara skäl, men är tvärsäker på att det fungerar, Inget annat finns på världskartan.
Det är bäst att testa innan man köper något Sigmaobjektiv.

vad? kan man inte använda kontrast-af om kamran har det, med ett äldre objektiv med adapter? Tyckte mig ha läst att SAM SSM objektiv skulle funka med nex inbyggda contrast-AF?

Med den gamla adapter, LA-EA1, är det enbart CDAF. Med den nya LA-EA2 så sitter det en SLT-spegel och samma AF-modul som i A55, så då får man möjlighet till "riktg" PDAF. Förmodligen går det att köra contrast-fokus också, varför man nu skulle vilja det. Objektiv gjorda för fasdetektion är jobbiga med kontrastfokus. Har provat det på min A580 och det hackar sig fram sakta. Sigma-objektiven med HSM blir dock mjukare och bättre än Sonys SAM-objektiv.

Tycker ni uppvisar väldiga fördomar emot Sigma. Ser inget som helst problem med det. Enda är väl att de haft problem med bländarstyrningen på A55, men de löste det ju väldigt smidigt.

Att inte motorn skulle ha tillräckligt små steg för att sätta fokus med CDAF är bara strunt. Klart den har, annars skulle den ju inte kunna sätta skärpan alls ju om fokus låg mellan två sådana steg, oavsett metod kameran använder för att hitta fokus.

Som alltid finns det ju bra och mindre bra Sigma-objektiv, liksom det finns bra och mindre bra Sony-objektiv, men att tro att det skulle funka dåligt me just fabrikatet Sigma är bara dumhetter anser jag. Om ninu tycker att Sigma-märket är så dåligt, varför köper ni då såna objektiv?

/Mats

Det absolut bästa med Sigma är Tura Scandinavia. Bättre generalagent för slutkund kan knappast finnas.

Nå eftersom jag startade tråden så tänkte jag bara avsluta med att nämna att jag till slut bestämde mig för m43 med 14-150 objektiv av alla spegellösa system som finns på marknaden.

Min tanke var att om jag kunde köra Sigma 18-125 med adapter med gott resultat på en Nex så kunde jag använda samma objektiv på min A500.
Eftersom begaganade Nex är så billiga just nu så kändes det som en god idé. Men eftersom jag fick uppfattningen att det inte fungerade så blev det alltså m43, kanske i alla lägen en bättre idé eftersom en Nex 5 + adapter + 18-125 skulle bli lite framtungt. Om än bättre bildkvalitet.

Det finns ju ett 18-200 för nex med e-fattning som tydligen är riktigt bra. Passa iofs inte på din A500, men det gör ju å andra sidan inte m43-optiken heller.

P.s. sorry med det där andra, lite mycket nu. Du har ett brev på väg med posten d.s.

/Mats

Det finns ju ett 18-200 för nex med e-fattning som tydligen är riktigt bra. Passa iofs inte på din A500, men det gör ju å andra sidan inte m43-optiken heller.

P.s. sorry med det där andra, lite mycket nu. Du har ett brev på väg med posten d.s.

/Mats

No worries....

Men problemet med Nex 18-200 som jag egentligen tycker hade varit kanske det bästa, är att bara objektivet kostar i storleksordningen 7700-8000 kr! Det verkar inte finnas några begagade ute heller.

Olympus tar inklusive ett helt ok hus 5500 kr för sitt 14-150!
Hade jag inte haft min A500 så hade kanske Nex alternativet varit det bästa men nu när jag har det huset och en del objektiv så är det svårt att motivera 8000 kr för ett objektiv.

Fast det är alltid svårt att välja rätt.

Med den gamla adapter, LA-EA1, är det enbart CDAF. Med den nya LA-EA2 så sitter det en SLT-spegel och samma AF-modul som i A55, så då får man möjlighet till "riktg" PDAF. Förmodligen går det att köra contrast-fokus också, varför man nu skulle vilja det. Objektiv gjorda för fasdetektion är jobbiga med kontrastfokus. Har provat det på min A580 och det hackar sig fram sakta. Sigma-objektiven med HSM blir dock mjukare och bättre än Sonys SAM-objektiv.

Tycker ni uppvisar väldiga fördomar emot Sigma. Ser inget som helst problem med det. Enda är väl att de haft problem med bländarstyrningen på A55, men de löste det ju väldigt smidigt.

Att inte motorn skulle ha tillräckligt små steg för att sätta fokus med CDAF är bara strunt. Klart den har, annars skulle den ju inte kunna sätta skärpan alls ju om fokus låg mellan två sådana steg, oavsett metod kameran använder för att hitta fokus.

Som alltid finns det ju bra och mindre bra Sigma-objektiv, liksom det finns bra och mindre bra Sony-objektiv, men att tro att det skulle funka dåligt me just fabrikatet Sigma är bara dumhetter anser jag. Om ninu tycker att Sigma-märket är så dåligt, varför köper ni då såna objektiv?

/Mats

aha då är det den gamla adaptern jag skulle vilja ha.

Den nya med spegeln i verkar ju va ett väldigt coolt tillbehör, men varför i hela världen skulle man vilja ha den på en nex? varför introdusera samma kalibreringsrisk på en CDAF-kamera? Hellre då köpa ett billigt extra hus som redan har spegel och fokus-modul.

Helst skulle jag vilja ha en kamera som använde både CDAF och PDAF, PDAF skulle bara användas som snabb grovsjustering och hålla reda på åt vilket håll saker rör sig, och sen när PDAFsensorn har gjort sitt skulle CDAF ta över och göra slutsjusteringen. Kameran skulle också göras själv-lärande så om den upptäckar att det alltid blir ett litet fel mellan PDAF och CDAF så skulle kameran lära sig kompensera för detta. På så sätt skulle den extra tiden som behövs för CDAF minska i takt med att kameran används. Ville man kunde det finna ett meny val för Endast CDAF eller Endast PDAF om man av nån anledning inte ville använda hybridläget.

Insprutningssytem på katalysatormotorer är självlärande för att hålla lamda 1, så det borde funka lika bra på kameror.

Enda är väl att de haft problem med bländarstyrningen på A55, men de löste det ju väldigt smidigt.
Sigma har haft många fler problem, t.ex. falska objektiv-ID som orsakar problem att identifiera objektiv i datorn och med mikrojustering av AF, fokusmekanismer som äter sönder sina kugghjul, programvara i objektivets "chip" som inte klarar nya kamerahus, fel dimensioner på fattningen så bländarstyrning inte fungerar, mm.

Om ninu tycker att Sigma-märket är så dåligt, varför köper ni då såna objektiv?
Vi köper inte Sigma.

Vad är det Tura gör som är så värdefullt? Jag har aldrig ens funderat på vad det är jag, som Tura-lös, saknar.

Alltså om man köper något begagnat, sen så går autofokusen sönder. Lämna in till en vanlig verkstad skulle jag tro kostar en timme att analysera problemet. Två timmar att fixa plus mtr. Kostar säkert 4500 kr vilket gör att man lika gärna kan slänga.
Sigma= Maila Tura, få svar inom någon timme. Klar uppfattning om vad felet är och en prisuppgift på lagning.
Skicka till Tura, få tillbaka efter en vecka och en faktura på modesta 875 kr som svar.

Skulle det kunna hända något annat märke?

Eller om man köper ett begagnat Sigma som inte funkar på moderna Sony hus=skicka till Sigma, få det åtgärdat gratis.

Kretskort trasigt, skicka till Tura, få det åtgärdat för 1375 kr.

Alla priser inklusive allt, tom returporto. Ovanpå det otroligt snabba svar, trevligt bemötande.
OK, jag kan ha haft tur, felen har kanske varit typfel som de direkt känner till och kan ge pris på, men faktum är att det har räddat ett par fina objektiv till nytt liv till ett mer än rimligt pris. Och absolut minimalt strul och jobb för mig.

Självklat ska det fungera. Det är ju inte en adapter för Sony-objektiv, utan Alpha-objektiv. Krävs att objektivet har inbyggd fokusmotor, men funkar det på en Sony.kamera att styra objektivets motor, så fungera det med adaptern också. Har förstås inte provat av självklara skäl, men är tvärsäker på att det fungerar, Inget annat finns på världskartan.

/Mats

Det har varit diskussioner om det där på dpreview, det verkar inte som att någon har fått ett icke-Sony/Minolta-objektiv med inbyggd fokusmotor att autofokusera på LA-EA1 adaptern.

Något jag undrar över är hur snabb AF man får med adaptern och ett SSM/SAM-objektiv? På m4/3 kan man ju använda 4/3-objektiv med AF om man har adapter, men där är AF så pass långsam att det blir stationära objekt som gäller och det tar tid att låsa. Det är helt värdelöst tycker jag, då går det snabbare att fokusera manuellt. Är det lika illa på NEX?

Det har varit diskussioner om det där på dpreview, det verkar inte som att någon har fått ett icke-Sony/Minolta-objektiv med inbyggd fokusmotor att autofokusera på LA-EA1 adaptern.

Något jag undrar över är hur snabb AF man får med adaptern och ett SSM/SAM-objektiv? På m4/3 kan man ju använda 4/3-objektiv med AF om man har adapter, men där är AF så pass långsam att det blir stationära objekt som gäller och det tar tid att låsa. Det är helt värdelöst tycker jag, då går det snabbare att fokusera manuellt. Är det lika illa på NEX?

Gäller väl generellt att kontrastbaserad AF funkar dåligt med objektiv som är konstruerade för fasdetektion. Vet inte exakt varför, men det är ett faktum och det gäler alla CDAF-system där man kan sätta PDAF-objektiv. Samma sak är det t.ex. på Canon DSLR i LV-läge när kontrastfokus används, eller på Sony A580. Jag har testat med detta på min A580 och det fungera både med Sony SAM-objektiv och Sigma HSM-objektivr, men är riktigt långsamt och hackigt.

med LA-EA2-adaptern som utnyttjar PDAF bord det däremot fungera alldeles utmärkt, även med icke-Sony objektiv. Det ska ju vara exakt som en A55a i det läget.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar