Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigmaobjektiv fokuserar fel när sb800/900 används

Produkter
(logga in för att koppla)

foppen

Medlem
Jag har en nikon D300 med sigma 18-50 2,8 hsm macro och en sigma 70-200 2,8. Igår upptäckte jag nått väldigt skumt. När jag använder sigma objektiven och kopplar på en blixt på kameran sb 800 eller sb 900. Så fokuserar objektiven helt galet det är flera cm fel. Tar jag bort blixten så fokuserar dom perfekt.
Googlade lite på nätet och det är fler som upptäckt samma grej. Tipset är att stänga av AF hjälpljuset på blixten. Tydligen fokus ljuset som lurar fokusen på objktivet. Jag testade det och det fungerar. Stänger jag AF ljuset fokuserar dom rätt. Med nikon egna objektiv ät det inga problem med detta.
Fler som upptäckt detta fenomen? Nån som vet om det finns nån buggfix?

Samma problem finns även hos Canon och där förekommer det ibland även på vissa orginalobjektiv. Det fanns en rätt lång tråd om det, men den nådde aldrig konsensus om exakt vilka mekanismer som orsaker problemet, men problemet finns som sagt även i canon värden. Jag löste mitt problem med en 200 SEK ficklampa istället... Effektivare, muppigare och blir bättre resultat. Detta är något som är rätt vanligt, men jag tror inte att alla som egentligen lider av problemet noterar det eftersom många (och även jag) som har lite drag i blixten ofta kör med mindre bländare och då göms felet i det ökade skärpedjupet.

Var var i kontakt med Tura och dom säger att det är ett ovanligt problem men det går att lösa.
Nån som vet om det stämmer?

Lika med mitt Sigma 18-50 2,8

Jag upplevde precis samma sak med mitt Sigma 18-50 2,8. Det fokuserade fel vid blixtfoto i svagt ljus, men inte annars. Det verkade vara ett problem med SB800:s egen avståndsmätning. Jag stängde av den och låter nu min Nikon D300 skicka ut ljusstrålen för avståndsmätning istället. Det löste i alla fall mitt problem

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar