Annons

Sigma zoom till Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Har lite funderingar kring dessa zoomar:

Sigma EX 50-150/2,8 APO DC HSM OS

och

Sigma EX 70-200/2,8 APO DG HSM OS

Hur skarpa är dessa objektiv. Läst en del tester där dom fått bra kritik men jag tycker det är svårt att veta hur bra "bra" skärpa är. Min referenser för bra skärpa är: Nikon 35mm /1.8 Bra skärpa, Tamron 90mm Mycket bra skärpa.

Kommer någon av dessa objektiv upp i dessa nivåer?

Och slutligen har jag lite funderingar om någon har erfarenhet hur bra (eller dåligt) bildstabiliseringen och AF fungerar på dessa objektiv.

(använder en Nikon D7000)

MVH John

Hej! För det första så går det egentligen inte att jämföra skärpa för fasta gluggar och zoomar, en zoom är en kompromiss och kan därmed inte göras lika skarp som ett objektiv med fast brännvidd. Mer rättvis jämförelse blir mellan olika 70-200/2,8 objektiv exempelvis, det finns ju exempelvis även från Tamron förutom Nikons egna. Både Sigma och Tamron är mycket billigare än Nikon och ger nära nog så bra bildkvalitet. Vill du absolut ha det allra bästa är det Nikons 70-200/2,8VR som gäller, alternativt f/4 varianten. Därefter tror jag Sigmat är att föredra framför Tamron. Stabilisering och af är något sämre än Nikons. Däremot inte sagt att de på något sätt är usla, bägge presterar säkert utmärkt och med gott resultat för de allra flesta i de flesta situationer.
Valet mellan 50-150 och 70-200 beror nog mer på vilka andra objektiv du har och vad du tänker använda det till. Lycka till!

När det gäller 50-150 eller 70-200 är frågan om brännvidd mycket viktigare än frågan om skärpa, om ett objektiv inte har brännvidden du vill ha spelar det ingen roll hur skarpt det är.

När det gäller 50-150 eller 70-200 är frågan om brännvidd mycket viktigare än frågan om skärpa, om ett objektiv inte har brännvidden du vill ha spelar det ingen roll hur skarpt det är.

Var kanske lite otydlig i mina funderingar. Har aldrig använt zoomar utan endast fasta objektiv. Undrar egentligen hur stort nedköp, i bild kvalitet (skärpa, kontrast etc), det blir med dessa objektiv jämfört med mina fasta gluggar. Har svårt att avgöra om zoom objektivens flexibilitet överväger de fasta objektivens kvalitet.

Står alltså inte i valet mellan 50-150 el 70-200, utan dessa objektiv är inom min budget och skulle kunna passa mina behov. Står snarare i valet mellan fast- och zoomoptik.

Tycker att allting flyter..

Visst är fasta objektiv skarpare än zoom, men det finns avvikelser även där. Köpte ett 70-200 f 4.0 och noterade med glädje att det var lika skarpt som mitt 180 f 2.8.

tror sigma 70-200 är helt OK för dig. Tycker du det är för tungt, så välja 50-150.

lma

Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM DG Macro

Lånar min egen tråd för lite beganad köp råd:

Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM DG Macro i bra skick för 3500kr, tycker ni det kan vara ett ok pris?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar