Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SIGMA. X3F eller TIFF?

Produkter
(logga in för att koppla)

LaHoratius

Medlem
Ponera att jag tagit en bild med en SIGMA. Jag öppnar X3F-filen i Sigma Photo Pro.

Vilka editeringsmöjligheter förlorar jag om jag omedelbart bara sparar ner den som TIFF?

Eller, vad kan jag inte göra med en TIFF, kontra med en X3F?

Eftersom sensorn är ganska speciell och fångar färg i en annan färgrymd än normalt så är det nog bäst att först finjustera exponering och vitbalansera i SPP först. Om man måste göra det som är bäst är väl en annan fråga, det beror ju på vad man ska använda bilden till.

Ponera att jag tagit en bild med en SIGMA. Jag öppnar X3F-filen i Sigma Photo Pro.

Vilka editeringsmöjligheter förlorar jag om jag omedelbart bara sparar ner den som TIFF?

Eller, vad kan jag inte göra med en TIFF, kontra med en X3F?

Hej !

X3F är väl ett Raw-format antar jag ?

Dvs den "oframkallade" bilden, som man ger färg, eller inte,
skärpa, kontrast mm i rawkonverteraren.

Tiff är ett "framkallat" format, oftast okomprimerat eller gjord med en
oförstörande komprimering, alltså lämpligt för mellanlagring ( som då jpg är mindre
lämpligt till )

Sök lite efter raw vs jpg eller nått åt det hållet.
Förmodligen tilldelas veckans termos för en nystartad tråd i detta,
( eller starta en om uv-filter, säkert förutom termosen även en kaka ).

//MW

Tack Magnus

En termos med varm choklad låter trevligt. Jag riktade mig nog främst till dem som använder SIGMA-kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar