Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sigma vs. Pentax
- Trådstartare olii
- Start datum
Losecontrol
Aktiv medlem
Inget av dem!
Pentax k20d har så hög upplösning så det är viktigt med bra optik.
Jag rekommenderar 16-45 DA 4/f.
Bra och prisvärt. Ett klart steg upp från kit
Pentax k20d har så hög upplösning så det är viktigt med bra optik.
Jag rekommenderar 16-45 DA 4/f.
Bra och prisvärt. Ett klart steg upp från kit
GamleTrashberg
Aktiv medlem
ja, men nu behäver jag tyvärr en zoom
18-55 betyder 18 mm (vidvinkel) till 55 mm (kort tele). 3,5-5,6 står för att på 18 mm kan du ha största bländare 3,5 (hur mycket ljus som kommer in till sensorn), medan på 55 mm får du nöja dig med största bländare 5,6.
16-45 betyder 16 mm (mer vidvinkel än 18) till 45 mm (lite kortare tele än 55 men det kompenserar man med fötterna). 4 i det här fallet är du kan ha minsta bländare 4 genom hela zoomen.
Ett ljusstarkt objektiv har låga bländartal, som 1.4-2.8. Ju lägre tal desto större öppning, desto mer ljus, desto snabbare slutartid, desto kortare skärpedjup (suddigare bakgrund), desto mindre skärpa. Fasta objektiv är oftast skarpare än zoom. Höga bländartal (tex 8) ger mindre hål för ljuset, skarpare bilder, längre skärpedjup.
Det är en hel del att sätta sig in i när man skaffar sin första systemare.
Senast ändrad:
Nicklas Eriksson
Aktiv medlem
18-55 II är ju som skrivet tidigare uppdaterad. Den är inte dålig. Men med nästan 15 mpixel så är ju objektivet väldigt viktigt. 18-55 II kanske inte riktigt gör kameran rättvisa, MEN den är hyggligt bra och billig. Får du ett bra pris på kitet så kostar inte det objektivet mycket alls. Om du inte tycker att det duger så är det bara att leta rätt på ett 16 - 45 eller annat begagnat. Då sparar du 18 - 55:an i reserv om ditt nya skulle gå sönder eller behöver service. Att köpa med kitobjektivet har ju också den fördelen att du kan använda kameran med kitobjektivet under tiden du letar efter ett annat objektiv. Du behöver inte bestämma dig direkt utan kan kolla tester, känna efter, spara pengar.