Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma vidvinkelzoom 10-20

Produkter
(logga in för att koppla)

kirre

Aktiv medlem
Undrar om det är någon mer än jag har haft problem, med Sigma vidvinkelzoom 10-20 i kombination med Canon 400d.

Beställde ett från Cyberphoto, men avståndet kom aldrig till oändligt då jag använde autofokus. Avståndet hamnade alltid på ca 1m och därunder. Testade tre objektiv med samma resultat innan jag gav upp, så det blev inget köp.

Måste ge Cyberphoto en eloge, för bra kundservice.

Nu undrar jag om jag ska våga testa något annat märke, eller det kanske blir samma sak med Tamron eller Tokinas objektiv.

Beroende på vilken bländare du har behöver den ju inte lägga fokus på oändligheten för att oändligheten ska vara i fokus, om du förstår vad jag menar. Stort fokusdjup är ju en välkänd egenskap hos objektiv med kort brännvidd. Iofs används ju vidöppen bländare vid fokusering, men vid bländare f/4 på 10mm är oändligheten skarp även om fokusavståndet är såpass kort som 1.4 meter (om man får tro http://www.dofmaster.com/dofjs.html). Kan tänka mig att det är en anledning till att den verkar framfokusera.

Har själv inte haft några problem med objektivet på min 40d iaf.

Ja det där stämmer ju Tomas, att en liten bländare ökar skärpedjupet. Så bilden borde få skärpa i alla fall.

Jag fick skicka två bilder till Cyberphoto, en med autofokus och en med manuell inställd skärpa. Båda bilderna var tagna på samma motiv, och med stativ. Den med autofokus på bl 11 och den andra på bl 8.

Skillnaden på skärpan var stor, den med bländare 8 hade mycket bättre skärpa.
På Cyberphoto sa man också att skillnaden på skärpa var alldeles för stor. Så det tredje objektivet jag fick hade de provat där, så det trodde det skulle fungera, men det var lika illa.

De hade varit med om problemet tidigare med en Canon 350, då hade både kameran och objektivet blivit skickade på verkstad för justering. Men det hade inte fungerat ändå, så de tyckte inte det var någon idé att prova det igen.

Så jag kanske får klara mig utan en ”riktig” vidvinkel :-(

Ligger fokus en meter fel eller är det avståndsfönstret på gluggen som visar fel?

Det var fokus som hamnade fel, fokuserade jag rakt ut i ”oändligheten”. Så stannade fokus på under en meter, även på avståndsskalan.

Kollade jag då på något som låg nära objektivet, ca 80-90cm så blev det skarpt .

Om du fokuserar "rakt ut i oändligheten" (dvs himlen?) är det inte säkert att det finns något att fokusera på. De flesta objekt ligger ju närmare än oändligheten.

Ja jag räknade nog med att ”oändligheten” för objektivet, börjar där meter skalan slutar och där oändlighetssymbolen är.

Provade jag med något av mina andra objektiv, så hamnade avståndet på oändligt.

Vad jag menar är att beroende på vad du fokuserar på kan kameran antingen hitta fokus eller inte. Om det var något långt bort du fokuserade på kanske dina andra objektiv hade längre brännvidd och därmed lättare att låsa fokus på saker långt bort?

Det spelade nästan ingen roll vad jag fokuserade på med vidvinkeln, var avståndet lite över en meter så kom det aldrig rätt.

Bilderna jag skickade till Cyberphoto var fokuserade mot en vägg, så där borde det varit lätt att hitta fokus.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto