Annons

Sigma Vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Mekitaton

Aktiv medlem
Funderar på att köpa vidvinkel , men jag undrar vad som är skillnaden mellan dessa två objektiv?
Sigma 20mm, F1,8, EX DG ASP RF
Sigma 20mm F1,8 EX DG

Priset skiljer sig markant iaf, men varför?

Kan bara se en variant på Sigmas hemsida: http://www.sigmaphoto.com/lenses/wide-angle-lenses

Ser att du har en Nikon D7100, då blir det inte särskilt vidvinkligt med en 20/1,8 (den ger mer vidvinkel med fullformatssensorer).

Nikon AF-S DX 10-24/3,5-4,5G IF-ED eller Tokina AT-X 11-20/2,8 ger mer vidvinkel. De är anpassade för den sensorstorleken som D7100 har (APS-C / DX).

Senast ändrad:
Nej, det är inte samma objektiv. "EX DG" är ett äldre objektiv utan asfäriska linsellement. "EX DG ASP RF" är den nyare varianten. Det enklaste sättet att se skillnad är att det nyare objektivets fokusring har räfflor som går hela vägen från framkant till bakkant medan det äldre har tre grupper av räfflor. Bildgoogla på "Sigma 20mm 1.8" så får du se bilder på båda. Den äldre varianten lär vara riktigt soft på största bländaren.

Tack för ditt svar, undras varför vissa butiker har 2 modeller med olika pris? Kan det vara ett äldre och ett nyare kanske?

Jo, jag vet att det ger mer vidvinkel på FX än på min DX.

Anledningen till att jag kikat på denna är att jag vill ha ett fast allround objektiv eftersom det är mindre risk för skit in i kameran, vilket är min önskan då vi reser till mer tropiska klimat
och jag har inte hittat något annat än Sigma 20mm som har fast "vidvinkel" som också är ljusstarkt.

Det är liksom dåligt med utbud om man vill ha fast objektiv, ljusstarkt och med AF...

Tack så mycket för ditt utförliga svar.
När du säger soft, vad menar du då?

Nej, det är inte samma objektiv. "EX DG" är ett äldre objektiv utan asfäriska linsellement. "EX DG ASP RF" är den nyare varianten. Det enklaste sättet att se skillnad är att det nyare objektivets fokusring har räfflor som går hela vägen från framkant till bakkant medan det äldre har tre grupper av räfflor. Bildgoogla på "Sigma 20mm 1.8" så får du se bilder på båda. Den äldre varianten lär vara riktigt soft på största bländaren.

Då föreslår jag att du gör det, för då kommer du att upptäcka att det står Aspherical på varianten med det äldre utseendet.

Så detta är det nya?
http://www.sigmaphoto.com/sites/def...ils/public/images/products/411_20mm_f18_1.jpg

Och detta är det gamla?
http://opteka.com/images/products/detail/411_20mm_f18_EX_DG_ASP.1.jpg

Om du verkligen vill ha ett bra 20/1,8 så är nog Nikons egen och relativt färska variant en bättre häst att satsa på. Lite dyrare är det, men om vi pratar inrikes nypriser så är det inte så mycket att snacka om.

Om du verkligen vill ha ett bra 20/1,8 så är nog Nikons egen och relativt färska variant en bättre häst att satsa på. Lite dyrare är det, men om vi pratar inrikes nypriser så är det inte så mycket att snacka om.

Hmm, Nikons eget 20mm är 300€ dyrare, så de är nästan hälften mer än sigmas.
Frågvis som jag är: varför är Nikons bättre? Är det för att de är nyare?

Hmm, Nikons eget 20mm är 300€ dyrare, så de är nästan hälften mer än sigmas.
Frågvis som jag är: varför är Nikons bättre? Är det för att de är nyare?

Har du fått ett lågt pris på Sigmat? I Sverige skiljer det ungefär en tusenlapp (SEK) mellan objektiven i nypris. Det är ju strax över 100 €. Ingen har dock Sigmat i lager. Fast du kanske har plöjt på eBay eller så?

Nyare vidvinklar är ofta bättre än äldre, så att Nikons är bättre är väl inte så oväntat. Perfekt är det förstås inte heller och det är det få objektiv som är.

Något att tänka på är att objektiven är FX-objektiv. Inget fel per se eftersom de fungerar fint på DX, men i fallet med (på FX) lite kraftigare vidvinklar får du betala för det, men får inte i detta fall inte mer vidvinkel än en kitzoom. Ljusstyrkan är förstås högre, men där tror jag att du behöver gå på Nikons variant om du ska ha någon reell nytt av den. Sigmat tror jag personligen kommer upplevas för dålig på största bländare.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto