Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma telezoom

snurfler

Medlem
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Nikon (HSM)
eller ska man välja den äldre ver.? skiljer ca 1000kr
Fotar med en Nikon d5000
 
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Nikon (HSM)
eller ska man välja den äldre ver.? skiljer ca 1000kr
Fotar med en Nikon d5000

Dyrast är inte alltid bäst ;)
Själv kör jag med den dyrare varianten.
Kromatisk aberration är inget jag vill vara med om på mina bilder ;)

Dock vet jag inte om detta är något som gäller för alla dem billigare gluggarna. Grannen fick ett utan APO i julklapp och är ypperligt nöjd med det.



Lycka till.

Mvh
 
Senast ändrad:
Hej ! Vill bara påpeka att du får ingen bildstabilisering med någon av dem,och det är en rätt så viktig sak med en ljussvag telezoom.Om du inte vill lägga 6000kr för Nikons eget så köp hellre Nikon 55-200 VR ,kostar som Sigman men är optiskt mycket bättre plus du får bildstabilisering.Sigmas och Tamrons 70-300 är bara skräp,har testat båda och skulle få dåligt samvete att rekomendera någon av dem ! MVH.
 
Hej och tack för hjälpen. Jag har också funderat på det du föreslår att köpa Nikkor 55-200mm med vr . Var på media mark. Där såldes det väska + 4gbsdhc och Nikkor 55-200mm vr2 för 2490kr. Frågan är nu finns det vr2?? Är helt lost igen . Det står vr med feta röda bokstäver är det vr2 tro
 
Dyrast är inte alltid bäst ;)
Själv kör jag med den dyrare varianten.
Kromatisk aberration är inget jag vill vara med om på mina bilder ;)

Dock vet jag inte om detta är något som gäller för alla dem billigare gluggarna. Grannen fick ett utan APO i julklapp och är ypperligt nöjd med det.



Lycka till.

Mvh

Hej jag lånade ett utan apo i julhelgen fick inget krångel med bilderna :) grymt bra bilder . Fotade från stativ
 
Hej ! Vill bara påpeka att du får ingen bildstabilisering med någon av dem,och det är en rätt så viktig sak med en ljussvag telezoom.Om du inte vill lägga 6000kr för Nikons eget så köp hellre Nikon 55-200 VR ,kostar som Sigman men är optiskt mycket bättre plus du får bildstabilisering.Sigmas och Tamrons 70-300 är bara skräp,har testat båda och skulle få dåligt samvete att rekomendera någon av dem ! MVH.

läst att det är dåligt ljus i detta objektiv 55-200.... liten glugg?
 
Hej ! Det är samma ljusstyrka i båda.Du skrev att du fotade med stativ med Sigman,därför blir bilderna skarpa men fotar du utan stativ blir det ett helt annat resultat.I nikons telezoom har du bildstabilisering som hjälper till att få skarpa bilder utan stativ.Prova det ett tag till innan du köper det.Det är inte ljusstyrkan som avgör allt.Sigman och dess kusin Tamron( 70-300 ) är inga bra objektiv,det kan nog de flesta här hålla med om.
 
Senast ändrad:
Ingen som har testat Sigmas alldeles nya AF 70-300/4-5.6 DG OS?
Toppklass enligt Cyberphoto http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si70300osN
Har inte hittat några andra tester än, men ser väldigt intressant ut.

jodå, topptestad även här, men synes bara vara testad upp till 200mm, och då säger det ju inte så värst mycket när jag tänker efter, alla, även de billigaste, är bra upp till 200mm.

http://www.photoreview.com.au/Sigma/reviews/cameraaccessories/sigma-70300mm-f456-dg-os-lens.aspx
 
Ingen som har testat Sigmas alldeles nya AF 70-300/4-5.6 DG OS?
Toppklass enligt Cyberphoto http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si70300osN
Har inte hittat några andra tester än, men ser väldigt intressant ut.[

Jag har haft det objektivet en stund nu, jag kommer att använda det som reseobjektiv, jag har en Canon 7D och fungerar trots alla jävla pixlar förvånansvärt bra...
Skärpa och färger samt kontrast är riktigt bra. klart värt pengarna.

Finns på Cyberphoto för ca 4800 :-

Rekommenderas varmt
 
Sigmas 70-300 är inget annat än skräp, fast det är klart har man inga högre krav så funkar det väl. ..

Oerhört konstruktivt inlägg..


@ Erik:
Sigmas nya 70-300 diskuterades något i denna tråd också
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=116021

Jag säger inte det ena eller det andra innan jag hört lite mer och helst testat själv, men hittills låter det helt klart som ett av de mest intressanta alternativen bland konsumenttelezoomar idag. Tycker testbilderna på Cyberphoto ser riktigt bra ut. Jämför tex med Nikons hyllade dito.

Håller dock med om att Sigmas och Tamrons gamla 70-300 inte håller måttet men det betyder absolut ingenting i sammanhanget.

@ Skulkaren:
Mycket intressant det du säger! Detta blir det första konsumentomdömet jag hört hittills. Kul!


//B
 
Men det saknar väl AF-motor? I så fall lämpar det sig inte för trådskaparen som har en D5000 ...
 
I testet på cyberphotos hemsida (länkat ovan) står att läsa: Autofokus motorn är inte av den tysta och snabba varianten...
Okej, jag noterade att det inte fanns nåt "HSM" i modellbeteckningen, och dessutom försvann objektivet på CyberPhotos webbsida när jag kryssade för "har inbyggd motor", men det har uppenbarligen en AF-motor trots det ...
 
Förvånande bra

Jag köpte den nya stabiliserade 70-300 idag. Jag åker till Irak och fotograferar imorgon och hade tänkt använda en D700 och en D300 samt en normalzoom, ett 50 f/1.4 och Nikons 70-200 f/2.8. Efter att ha tagit några snabba bilder inomhus i hyfsat dåligt ljus med Sigmaobjektivet hajjade jag till när jag såg bildresultatet. Jag kommer denna gång att lämna Nikons 70-200 hemma till förmån för Sigmas 70-300. Sigmaobjektivet är litet, lätt och ger kanonbra bildkvalitet. En Nikon D700, Tamron 28-75 f/2.8, Nikon 50 f/1.4, Sigma 70-300 f/4-5.6 OS och en SB400 får rum i en Maxpedition axelväska vilket gör att man blir mycket "mobil". Ska man bära med sig Nikons 70-200 f/2.8 istället för Sigmaobjektivet är man tvingad till ryggsäck, sling eller stor axelväska. Priset man får betala genom att välja Sigman istället för Nikons telezoom är lägre bildkvalitet och lägre byggkvalitet, vinsten består av lägre vikt och mindre volym. Det ska mycket till för att jag ska lämna Nikons 70-200 f/2.8 hemma och det har nog aldrig tidigare hänt men Sigmaobjektivet levererar "tillräckligt bra" för att jag ska våga ta risken/chansen denna gång.

/Tommy Hansen
 
Jag köpte den nya stabiliserade 70-300 idag. Jag åker till Irak och fotograferar imorgon och hade tänkt använda en D700 och en D300 samt en normalzoom, ett 50 f/1.4 och Nikons 70-200 f/2.8. Efter att ha tagit några snabba bilder inomhus i hyfsat dåligt ljus med Sigmaobjektivet hajjade jag till när jag såg bildresultatet. Jag kommer denna gång att lämna Nikons 70-200 hemma till förmån för Sigmas 70-300. Sigmaobjektivet är litet, lätt och ger kanonbra bildkvalitet. En Nikon D700, Tamron 28-75 f/2.8, Nikon 50 f/1.4, Sigma 70-300 f/4-5.6 OS och en SB400 får rum i en Maxpedition axelväska vilket gör att man blir mycket "mobil". Ska man bära med sig Nikons 70-200 f/2.8 istället för Sigmaobjektivet är man tvingad till ryggsäck, sling eller stor axelväska. Priset man får betala genom att välja Sigman istället för Nikons telezoom är lägre bildkvalitet och lägre byggkvalitet, vinsten består av lägre vikt och mindre volym. Det ska mycket till för att jag ska lämna Nikons 70-200 f/2.8 hemma och det har nog aldrig tidigare hänt men Sigmaobjektivet levererar "tillräckligt bra" för att jag ska våga ta risken/chansen denna gång.

/Tommy Hansen



Hej hoppas resan gick bra !

Spännande/intressanta dagar du har framför dig då :) Lägg gärna upp någon bild så man få se . Lycka till där nere . MVH Mattias
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.