Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma telekonverter 5x ("Sigma VT5") - Hur använda?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus D

Ny medlem
Jag har just köpt en gammal Olympus OM-1 med diverse objektiv. Bland annat följde det med en Sigma 5x(!) telekonverter ("Sigma VT5") i nyskick.

Personen som jag köpte den av har använt den tillsammans med ett Tamron 70-150/3.5 (som också följde med) men dels känns det lite glappt och dessutom tycker jag att jag förlorar lite för mycket ljus.

Någon som har en idé om hur jag kan använda denna konverter? Skulle vara mumma att fota t ex fåglar på långt håll. Vilket sorts objektiv borde användas tillsammans med den?

Låter som något som bara funkar i drömmen.

Konvertern stjäler en massa ljus. Du får ljusstyrka 17,5 med din 70-150!!! Dessutom måste du säkert blända ner ytterligare två steg för att få ut mesta möjliga skärpa. Då är vi nere på bländare 32 (eg 35).

Hur mkan ska kunna ställa in skärpan med bländare 17,5 förstår jag inte heller.

Det är kanske möjligt vid något tillfälle att få bilder. Men det lär vara otroligt svårt att få fågeln att sitta still vid de långa exponeringstiderna som blir, om du nu lyckas fokusera.

Fågelfotografering handlar mer om att komma nära än att ha långa objektiv. Med 150 mm kan du säkert ta bra bilder från ditt köksfönster på ett fågelbord.

Gissningsvis är det inte en vanlig telekonverter som fästs mellan kamerahus och objektiv utan en teleförsats som skruvas fast i objektivets filtergänga (tekniskt sett är det i så fall egentligen en kikare som man fotograferar igenom). Troligen är den då främst avsedd för videokameror, jag skulle under alla omständigheter bli mycket förvånad om den gav acceptabelt resultat med småbildsmått mätt. Upp till 3-400 mm går det att hitta billiga begagnade telen som, oavsett märke och ålder, med säkerhet är mycket bättre.

Om min gissning är rätt så blir det för övrigt lite knepigare att räkna ut bländarvärdet eftersom någonting som fästs framför objektivet ju påverkar ingångsöppningen. I bästa fall blir det lika med försatsens främre linsdiameter dividerat med femdubbla objektivbrännvidden.

Pupillen skrev:
I bästa fall blir det lika med försatsens främre linsdiameter dividerat med femdubbla objektivbrännvidden.
Rättelse:

Det där ska naturligtvis inverteras, d v s bländartalet blir i bästa fall lika med femdubbla objektivbrännvidden dividerat med försatsens främre linsdiameter

Det är precis en sån som på bilden (scrolla ned en bit) i länken som Jesper skickade. Och som sagt, den skruvas fast i filtergängan framför objektivet. Personen jag köpte den av har använt den för att fotografera flygplan från marken.

Nu har jag bara ett objektiv med denna filtergänga (Tamron 70-150/3.5) men det blir som sagt ganska mörkt. Dock tycker jag att jag får hyfsad fokus. Det är väl heller inte optimalt att använda med ett zoom-objektiv?

Vad skulle hända om man plockar in den framför ett fast objektiv, t ex en 100/2.8? Jag försöker finna ett användningsområde för den - den är i väldigt fint skick så det skulle vara kul att kunna använda den till något...

Mvh
//Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar