Annons

Sigma,Tamron eller Tokina Macro till 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

JojjoGbg

Aktiv medlem
Tror

Det är kanongluggar allihopa har en tamron 90 själv den är superskarp,men tycker den är rackig slö,känns som ett skitobjektiv men som sagt superskarpt.Jag skulle nog ha satsat på tokinan om jag skulle köpa ett av dom där idag .Tokinas objektiv andas kvalitet, nu har jag ingen erfarenhet av vare sig sigman eller tokinan
 
De tester och bilder jag sett har visat att Sigman är något oskarpare, framför allt vidöppen, än Tamronen. Den är dock fortfarande mycket bra.
Tamronen har betydligt bättre bokeh än Sigman.

Tokinan har jag ingen koll på, den är ju rätt ny på marknaden. Tokina gjorde tidigare en MF 90/2.5 Macro som var/är mycket bra. Skarpare än Tamronen och även bra bokeh. Men det finns ju inget som säger att den nya 100mm:n håller samma klass. Jag har dock svårt att tro att skillnaderna är annat än marginella mot de andra två.

Själv har jag Tamronen och är mycket nöjd med den. Jag tycker inte att byggkvaliteten är så himla dålig. Den är inte byggd som en stridsvagn, men om man inte tänkt slå i spik med den så...
 
Jag har tittat en hel del på samma objektiv, dock inte skrapat ihop pengar ännu. För min del är det antingen Tamron eller Tokina. Som sagt är Tokinan väldigt ny, jag har bara hittat dessa två tester:

http://dc.watch.impress.co.jp/cda/review/2005/05/25/1564.html
http://dc.watch.impress.co.jp/cda/longterm/2005/07/06/1866.html

De är på japanska, så man kan köra dem i babelfish.altavista.com eller liknande för att kunna begripa nåt alls. Bilderna talar ju bra också. Tokinan ser extremt bra ut. Som sagt är inget av makroobjektiven något dåligt köp.

Av vad jag snappat upp har Tamron bra garanti (5 år) och service i Sverige. Det är tydligen lite bökigare att få service på Tokina. Å andra sidan är ju Tokina kända för att bygga rejäla grejer :) Jag är inte 100% säker på serviceinformationen, dock, så någon kanske kan komplettera.
 
Är det bara jag som tycker att Tamrons och Tokinas objektiv ser väldigt lika ut?
Samma lilla vred för att välja autofokus range, samma system med främre ringen som väljare för manuell eller autofokus, samma fönster för avståndsskalan etc...

Undrar vad det kommer sig...

//Tomas
 
Hittils leder Tokina knappt över Tamron!
Dock verkar Tamron ha bättre serviceåtkomst medan tokina verkar gedignare.. Får lura lite till...;)
 
En preliminär recension av Tokina AT-X M100/2,8 Pro Macro D!
Ett verkligt gediget objektiv med en smart AF/MF switch i form av en ring!
AF funkar minst lika bra som mina andra objektiv!
De få bilder jag tagit (inomhus utan extra bel.) verkar lovande!
Ser fram emot att ta fler bilder utomhus och i dagsljus!

Originalbild!

(Bilden nedan är ett urklipp ur originalet!)
 

Bilagor

  • tokina 023.jpg
    tokina 023.jpg
    42.9 KB · Visningar: 768
Senast ändrad:
Någon som har koll på hur snabb autofocusen är på Tokinan jämfört med Canons motsvarande macro?
Är sugen på Tokina pga priset men vill inte bli besviken om den upplevs slö.
 
Jag skulle helt kolla över begagnatmarknaden. Har sett Canon 100/2.8 Macro för 4500:- begagnat.

Den kan du ha i dina ägor i flera år och sälja för samma peng, under förutsättninga att du är rädd om objektivet.

Canon och Tamron macron har fått bäst kritik i denna macro grupp, men Canon är betydligt bättre byggd sammt att objektivet blir inte dubbelt så långt vid fokusering. Sedan är Canonen betydligt snabbare på att fokusera, och att den är ljudlös är inte fel.

Av de macron du räknar upp så skulle jag valt Tamron.
 
Dood skrev:
Någon som har koll på hur snabb autofocusen är på Tokinan jämfört med Canons motsvarande macro?
Är sugen på Tokina pga priset men vill inte bli besviken om den upplevs slö.
Jag har nu inte testat Canons 100/macro utan har bara mina andra Canon-gluggar att jämföra med!(se min kameraväska)
Jag märker ingen större skillnad mellan Tokinan och canonobjektiven i snabbhet!
Upplever den absolut inte som slö!
 
JojjoGbg skrev:
En preliminär recension av Tokina AT-X M100/2,8 Pro Macro D!
Ett verkligt gediget objektiv med en smart AF/MF switch i form av en ring!
AF funkar minst lika bra som mina andra objektiv!
De få bilder jag tagit (inomhus utan extra bel.) verkar lovande!
Ser fram emot att ta fler bilder utomhus och i dagsljus!

Hur funkar Tokinan om man vill använda det till porträtt? Känns brännvidden för lång? Hur är skärpan vid f2.8?
 
Tycker det är perfekt,då du inte kommer upp i ansiktet på modellen utan får lite distans,vilket kan vara skönt för båda!
Tippar på att 2m eller mer är avståndet du behöver!
Hoppas detta är skarpt nog!
(Hundfiguren är ca 10cm hög och har 1cm mellan ögonen!)
 

Bilagor

  • img_3108mini.jpg
    img_3108mini.jpg
    56.9 KB · Visningar: 173
Jag har haft en Tamron 90 mm och var besviken på den mycket slöa fokusen. Har numera sålt det och siktar på att köpa Canons 100 mm istället.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.