Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma + Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda85

Ny medlem
Vill egentligen bara ha en bekräftelse på att jag tänkt rätt och fått rätt information.

Jag äger en analog systemkamera, en Minolta Dynax 40. Till denna har jag två objektiv, båda Sigma. Ett zoom 100-300 mm 1:4,5-6,7 DL, och ett zoom 28-80 mm 1:3,5-5,6 II Macro..

Det jag har hört är att jag kommer kunna använda dessa om jag köper en Sony-kamera eftersom det är samma fattning. Men det jag är fundersam på är ifall det går att använda dessa till en digital kamera. Är det inte skillnad på huruvida de är till analog eller digital kamera?

Känns onödigt att köpa en kamera med optik om jag kan använda den jag redan har eftersom jag är nöjd med den, och kan jag inte använda den är jag fundersam på om jag ens ska köpa en Sony.

Så snälla - nån, berätta för mig, har jag tänkt och hört rätt?

Jodå, dina objektiv kommer att fungera men du får rätt dålig vidvinkel med ditt 28-80 när du monterar det på en digitalkamera. Där kommer den att motsvara 42-120 mm brännvidd på din Dynax40.

Okej, så det kanske är bra att köpa en Sony, men tillsammans med det objektivet som följer med som standard i många fall (18-70mm).

När jag ändå har dig på tråden - jämfört med en Canon eller Nikon - hur mkt skiljer sig Sony'n rent kvalitetsmässigt? Har du någon koll på det?
Har funderat på den nyaste A350 och har läst recensioner på den och tycker den verkar okej.
Självklart är det ju smidigt för mig att köpa en sådan ifall jag kan använda optiken jag redan har, så på så sätt ligger den ju på plus.

Jag vet inte om du kan svara på mina frågor, jag chansar bara. =)

Linda85 skrev:
Okej,
När jag ändå har dig på tråden - jämfört med en Canon eller Nikon - hur mkt skiljer sig Sony'n rent kvalitetsmässigt?

Jag vet inte om du kan svara på mina frågor, jag chansar bara. =)

På första frågan, ingenting. Alla tre är väldigt lika.

På andra kan bara du själv svara. Stannar du vid ett hus och ett par objektiv kan det kvitta.
Kommer du att bygga vidare är det ingen tvekan om att Canon och Nikon har ett bredare program men det blir egentligen inte avgörande förrän man kommer rätt långt fram och på hög nivå. För det flesta amatörer spelar det ingen roll men med Canon eller Nikon kan man nå till Proffsnivå om man har den ambitionen.

Värt att notera: Många som har jämfört A300 o A350 tycker att A300 är mer prisvärd tar nog nästan "bättre" bilder.

M V H Peter

vem vet om ett eller två år så kanske så är även Sony jämbördiga med Canikon på proffsnivå.

Själv så tycker jag nog att Sony A300/A350 är bättre än en 450d från canon. Gillar Nikon också för den delen.

Jag kanske också kan hoppa in och ge lite svar. Det är ekonomiskt mycket förmånligt att köpa en Sony A350 inkl standardzoomen 18-70 mm, eftersom pristillägget gentemot enbart ett hus bara rör sig om några hundralappar. Det rekommenderade priset är 8.000 kr för denna kombination, men den går att köpa för 7.000 kr från t.ex. Cyberphoto eller Expert. Förutsatt att du köper senast den sista juli så får du dessutom ytterligare 1.000 kr i rabatt från Sony, ifall du lämnar någon kamera i inbyte. Det kan vara en analog eller digital, kompakt eller systemkamera (men ingen engångs-). Detaljer om detta finner du på www.sonycashback.net (har du ingen kamera liggande bör du kunna köpa en begagnad för högst 200 kr).

Eftersom A350 har en 14 Mp CCD-sensor, så finns det ingen kamera i denna prisklass (eller flera gånger högre för den delen) som kan mäta sig när det gäller bildkvalitet. Detta förutsätter förstås att du använder ett bra objektiv. Kitobjektivet kommer att vara det som begränsar dig, men ifall du bländar ner till 8 så ger detta faktiskt förvånansvärt bra resultat.

Vill du längre fram komplettera med högkvalitativa objektiv för att maxa bildkvaliteten, så finns det på begagnatmarknaden tillgängligt lite äldre Minolta-objektiv med legendarisk bildkvalitet, och vissa av dessa går faktiskt att få för en spottstyver.

Om du menade driftsäkerhet och pålitlighet så är Sony i alla fall inte sämre än Canon eller Nikon. Snarare tvärtom - mina fotokompisar har gott om trasiga Canon-objektiv liggande hemma. Nikon-objektiven är klart driftsäkrare, men även där finns det en del trasiga gluggar. Däremot finns det knappast några trasiga Minolta- eller Sony-objektiv alls. Det finns huvudsakligen två orsaker till detta, vad jag kan se. Minolta/Sony använder ett skruvsystem till autofokusen. Erfarenheten har visat att detta är ett kolossalt driftsäkert system. De har också ringmotorer (SSM) i några objektiv, och denna variant har också visat sig vara väldigt driftsäker. Canon har ju AF uteslutande i objektiven, men här har de två typer. Den ena använder en mikromotor, och detta är visserligen en ganska billig men är uppenbarligen ur pålitlighetssynpunkt en dålig lösning. På Canons dyrare objektiv använder man ringmotorer, och de är mångdubbelt pålitligare än mikromotorsystemen. De är dock inte riktigt i klass med skruv-AF-systemen (och av någon anledning inte heller riktigt lika driftsäkra som Minolta/Sonys SSM-system). Nikon har också börjat använda mikromotorer i sina objektiv (men tyvärr smusslar både Canon och Nikon numera med vilka objektiv som är försedda med det ena eller det andra).

En anna sak som uppenbarligen också är pålitligare att ha i huset än i objektivet är antiskak-funktionen. Det blir fler fel med IS (Canon) respektive VR (Nikon), dvs antiskak i objektiven, än med AS/SSS (Minolta/Sony, Pentax och Olympus), dvs antiskak i huset. Torde beror på att antiskak i objektiven är mera komplicerat, och det är större massor som ska flyttas runt. Det är också mera kritiskt, eftersom antiskak i objektivet ger effekten av ett ocentrerat objektiv.

Om du syftar på proffskamerahus, så är dessa förstås byggda för att klara mera användning och tåla lite hårdare tag än amatörhusen. Slutaren är konstruerad för att klara kanske 300.000 bilder, medan amatörkamerans dito är designad för 100-150.000. Men som amatör behöver du inte så mycket - dessa proffshus brukar ju kosta 30 till 80 papp. Dessutom är de as-tunga...

Schappe skrev:
Värt att notera: Många som har jämfört A300 o A350 tycker att A300 är mer prisvärd tar nog nästan "bättre" bilder.

M V H Peter
Mja, då har det nog snarare varit objektiven som begränsant. Använder man objektiv med hög bildkvalitet, så lär man få klart bättre resultat med A350. Däremot har väl somliga trott (inklusive jag själv) att A300 skulle ge lite lägre brus än A350 vid högre ISO-tal. Så verkar dock inte vara fallet - Sony har tydligen lyckats väldigt bra med denna 14 Mp-sensor.

Dessutom, i och med att man kan få en tusenlapp i inbyte för en gammal kamera vid köp av A350 men inte för A300, så får väl A350 sägas vara mera prisvärd åtminstone så länge denna cashback gäller (t.o.m. 31 juli). Dock ska inbyteskameran fungera, Sony avser tydligen att skänka dessa till Astrid Lindgrens barnsjukhus.

Senast ändrad:
Linda..

Jag köpte en A300 pga att den har mindre brus än storebrodern har.. Dessutom är 14 Mp oerhört platskrävande för datorn. Samt troligen aldrig för en vanlig användare någonsin behövt.... Så mitt råd är A300 utan att blinka såvida du inte skall göra bilder som är megastora... Det kanske räcker med jättestora förstoringar??

Största svagheten med mitt kitpaket A300 med 18/70 är utan tvekan objektivet anser jag.. Men det "följer med" snudd gratis. Så därför kan man inte klaga så mycket...Utan mer bara konstatera det kunde varit ett snäpp bättre..

Men mer eller mindre har väl alla "medföljande" kitobjektiv begränsningar har jag läst... Så det är ju inget unikt.. Bara det att dessa kitZommar ligger nog lite under medel bildkvalitet mot en del andra kitobjektiv.. Men man har ju då fördelen av lite mer zoom i stället.. Så lite "ta och ge" kan man säga ifråga om detta...

Därmed inte sagt att det inte gör sitt jobb. För det gör det absolut.!!.. Så till vardags så duger det nog hyfsat ok...Det är dessutom lätt. Så det är en fördel om man dagtid går omkring på typ en utställning med bilar och skall fota lite..

men sedan då du graderar upp där på objektivsidan så kommer du nog gissar jag se en markant förbättring totalt sett. Och dina gamla objektiv kommer nog ge dig fina bilder... och varför jag tror så står här under..

Jag har ett gamalt Minolta 35-70 kitoptik från min gamla Minolta 7000 från 1985 som inte klarar vidvinkel så bra med denna A300... Däremot grejar det ljus mycket bra. Samt ger hyfsat fin skärpa... Så där ute finns det godis att finna med gamla Af objektiv.. och du har ju redan lite sådant..

Så. Utan tvekan kan jag i alla fall rekomendera dig att behålla dessa Sonykameror som ett alternativ.. Jag är nog får man säga nöjd...

Det som sagt jag är mest negativ till är objektivet under lite svårare ljusförhållanden. Samt en markering om att det gärna kunde vara aningen bättre skärpa...

men detta går "stila till" sedan enkelt via antingen medföljande program till kameran. Eller gratisprogramet "Picasa2"..

Du kan ju kolla in resultaten av mina första prov här.. Har dessutom lagt in bilder med iso 1600 samt iso 3200.. Isobilderna är tagna med mitt gamla minoltaobjektiv... Och jag anser då inte dom skäms för sig på något sätt.. Utan Isofrossare kan nog till o med erkänna resultatet som rätt hyfsat för att vara fotade av en amatör med en helt nyinköpt entrylevel kamera i händerna. Samt utan stativ eller något..

Länken är till ett hififorum jag skriver samt lägger ut bildtrådar i...

http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about810-0-asc-40.html

och minns att jag förordar inte Sony mot något annat då jag har absolut för dålig med kunskap samt erfarenhet att göra det... Utan jag anser bara Sony ge massa massa kamera för pengarna dom kostar... Man får mer kamera per krona tror jag just nu än något annat märke kan erbjuda är min bild jag fått inför mitt inköp... och jag spenderade massor av timmar och dagar o veckor med att läsa o läsa och åter söka o läsa allt jag fann om dom flesta märken som är hyfsat etablerade...Så jag tycker jag satte mig hyfsat in i dagsbilden av hur olika tillverkare låg till...

Lycka till med ditt val Linda....Hoppas jag inte försvårade det för dig med mina många ord här.. Men jag ville ge dig min totalt just i dagarna färska bild och erfarenhet av mitt val jag gjort..

Mvh
Tobbe..

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto