Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma Optik

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej där.

Jag går i tankarna om att köpa en Canon 10D.
Men då måste jag modifiera mitt Sigma objektiv för att det skall fungera.

Jag har blibit hänvisad till Zeiger optik i Linköping, men jag kan inte hitta detta företag.

Finns det någon här som har hört talas om företaget och kan hjälpa mig?

// Fredrik
 
sigma 100-300/4,0

Ringde för att åka in till Link för att modda mitt objektiv och fick till svar att denna modell ej behöver moddas....har nu fått min Kamera och den fungerade utmärkt med objektivet har även ett Soligor 19-35/3,5-4,5 och även detta fungerade....så allt behöver tydligen inte moddas.......hoppas du blir nöjd med kameran har bara provat en timme nu o ännu är allt på topp

Ha det bra Mats
 
hej

Japp, uppgraderingen står sigma för.
Mitt fick ta en tur till japan för det kunde
inte göras här i sverige.

thomas
 
Zieger skickade en förbetald avi till mig.
Bara att klistra på och skicka.
När jag fick det kördes det hem till dörren.

Se till att du packar objektivet väl.

thomas
 
Jag har osse varit i kontakt med dessa om mitt Sigma 100-300 som måste fixas. Frågade en hel del saker och ett svar jag fick var att man får stå för frakten själva och att man även kan lämna in gluggen till närmaste Expert butik så skickar dom iväg det åt en.

En lista från Sigma på objektiv som måste fixas för att funka fullständigt till digitalarna:

8mm F4 EX CIRCULAR FISHEYE
15mm F2.8 EX DIAGONAL FISHEYE
24-70mm F3.5-5.6 UC
28-70mm F2.8-4 UC
28-80mm F3.5-5.6 MINI ZOOM Makro
28-80mm F3.5-5.6 MINI ZOOM Makro ASPHERICAL HF
28-80mm F3.5-5.6 II MINI ZOOM Makro ASPHERICAL
28-105mm F4-5.6 UC II
28-105mm F2.8-4 ASPHERICAL
28-105mm F3.8-5.6 UC III ASPHERICAL IF
28-135mm F3.8-5.6 ASPHERICAL IF Makro
28-200mm F3.5-5.6 DL ASPHERICAL HYPERZOOM
28-300mm F3.5-6.3 DL ASPHERICAL IF HYPERZOOM
50mm F2.8 EX Makro
105mm F2.8 EX Makro
70-210mm F4-5.6 UC II
100-300mm F4.5-6.7 DL
135-400mm F4.5-5.6 APO ASPHERICAL RF
170-500mm F5-6.3 APO ASPHERICAL RF
 
Senast ändrad:
vad e de som inte skulle fungera?
mitt 28-105mm F3.8-5.6 UC III ASPHERICAL IF fungerar Klockrent med min digitalare
 
Mitt funkar jättebra i autoläge men så fort jag kör TV/AW/M så funkar det inte alls.
Då står det bara ERR 99 i displayen...
Nu ska jag försöka skicka iväg det imorgon...
Tack för svaren!
 
Mitt fungarar i alla lägen. har inte fått Err 99 en ända gång.. Eller är det så att de ligger på gränsen så att för en del så fungerar det. Men för andra så gör de det inte?
 
Listan jag skrev ovan är direkt från Sigmas sida och alltså information dom själva går ut med om vilka objektiv det är.
Ja mitt funkar utmärkt i auto läge osse.. men i alla andra program börjar det strula och ge Err99, särskilt om jag ställer bländare över 8 så funkar det inte överhuvudtaget.
Detta gäller ju överlag för Canon EOS kameror, dock inte enbart digitalare.
Felet finns säkert för fler men inte vad jag kunde se på deras sidan. Detta är från deras sida, dock på tyska men en del kan ju språket... dock inte jag ;-)
------
Lieber SIGMA-Kunde!
Bedauerlicherweise gibt es bei einigen Objektiven älterer Baujahre Funktionsbeeinträchtigungen bei der Verwendung an den Kameras Canon Eos 30/33, Eos 300V und den digitalen Kameras Eos 10D und Eos 300D. Bei den Digitalkameras erscheint bei der Verwendung eines solchen Objektives die Fehlermeldung "Error 99"; bei den Analogkameras funktioniert die Blendenübertragung nicht, das heißt, die Blende bleibt bei der Aufnahme voll geöffnet, woraus Überbelichtungen resultieren können. Die Objektive aus dem aktuellen Lieferprogramm (seit 2001) sind hiervon natürlich nicht nicht betroffen.
Etliche der betroffenen, alten Objektive können von unserem Service durch ein entsprechendes Upgrade modifiziert werden. Sofern das Upgrade technisch möglich ist, nehmen wir dies kostenlos vor. Ob ein Upgrade notwendig bzw. möglich ist, entnehmen Sie bitte der untenstehenden Tabelle. Sollten Sie sich unsicher sein, ob Ihr Objektiv ein Upgrade benötigt oder nicht, rufen Sie bitte unseren Zentralservice an (06074 / 865 16 66). Sie können übrigens die Funktion der Blendensteuerung selbst recht einfach überprüfen, in dem Sie die Kamera auf M (manuelle Belichtung) einstellen, die Verschlusszeit "B" und eine möglichst kleine Blende wählen, z. Bsp. 16. Wenn Sie nun die Abblendtaste betätigen, während Sie von vorne in das Objektiv blicken, müßten Sie sehen, wie sich die Blendenlamellen schließen.
Wir bedauern, dass dieses Upgrade mit Umständen für Sie verbunden ist. Senden Sie Ihr Objektiv bitte mit diesem BEGLEITSCHREIBEN an den SIGMA Zentralservice mit dem Hinweis auf die Verwendung des Objektives an der entsprechenden Eos Kamera . Der Umbau erfolgt bei Chipverfügbarkeit sofort.
----------
 
Sigma skriver "... The objectives from the current delivery program (since 2001) are naturally not concerned of it. ..."
(Altavistaöversättning)

Mitt är ju från i år, vilket isåfall förklarar varför det fungerar
 
FroHike skrev:
Mitt fungarar i alla lägen. har inte fått Err 99 en ända gång.. Eller är det så att de ligger på gränsen så att för en del så fungerar det. Men för andra så gör de det inte?

Det kommer att fungera när det kommer tillbaka. Jag hade samma fel med min sigma 28-135 glugg. I mitt objektiv fans det ingen FirmWare som kunde uppgraderas utan det handlade om att byta ut chippet. Sigma ska ha en eloge för sin kundservice.
 
Får väl se hur lång tid det tar, lämnade in mitt på Expert de sa att jag skulle få det till jul...
Känns lite lång tid men
 
Fler gluggar som måste chippas om...

Har fått lov att skicka in både en Sigma 70-210 2.8 och en Sigma 18-35 3,5-4,5 för att få dem omchippade. Vidvinkeln funkade från 25 och uppåt och 70-210:an funkade inte alls utan gav "error 99" så fort jag slog på kameran. Hittade även en gammal 75-300 i en låda och den funkade på 300 men gav i övrigt "error 99", den fick dock förbli ochippad då jag aldrig använder den. Rätt skumma fel och jag diskuterade felen med Roy? på Zieger Teknik och han försod inte heller rikitgt vad Canon ändrat i 10D för båda gluggarna jag chippade om funkade perfekt på exempelvis Canon D60.

70-210:an funkar efter omchippningen men det är något skumt med den för den stänger inte av AF-motorn i manuellt fokuseringsläge utan motorn "snurrar" när jag trycker ner avtryckaren halvvägs för att exempelvis mäta ljus. Innan omchippningen uppförde sig gluggen helt riktigt och AF-motorn var avstängd i manuellt läge.

18-35:an har jag ännu inte fått tillbaks. återkommer när jag vet hur den fungerar.

Använder enbart kameran i manuellt läge så jag har ingen aning om objektiven funkat i något av de andra lägena.
 
Senast ändrad:
18-35:an verkar fungera ok men som alltid med vidvinklar så är det svårare att ta fram en bild med kort skärpedjup att kontrollera med jämfört med ett tele.
 
Re: Fler gluggar som måste chippas om...

Johan, hur lång tid tog det att få ditt 70-210 fixat? Jag skickade just in mitt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.