Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sigma objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

jerja

Medlem
Hej alla

Är ny amatör som har funderingar att skaffa ett zoom 70-300,undrar då stilla vad det är för skillnad på dessa 2 objektiv och om nån har testat dessa och har ett omdöme...
Sigma 70-300/4-5,6 DG Macro for Nikon och
SIGMA 70-300/4-5.6 DG APO MACRO NIKON tacksam för svar /Lasse
 
en till

hej igen kom på att de fanns ett till som var intressant, överkomligt för min plånbok,,
Sigma AF 70-300/4-5,6 APO Macro Super II
 
skillnaden mellan de två första är att den andra har APO linser. Vad det innebär kan du kolla här

APO objektivet ska vara något skarpare än det äldre tror jag (har bara testat APO-varianten)
 
Precis som Niklas skriver så har APO:n asfäriska linselement som är att föredra. Jag skulle inte råda dig att köpa en non-APO.
Sedan är det väl i princip bara små uppdateringar som gjorts. Har du hittat alla tre nya i butik eller tittar du på begagnade objektiv?

APO Macro Super II är ju den aktuella, tror inte att det ska finnas någon annan att köpa ny idag. Kan kanske vara att olika företag är oilka noggranna med att skriva ut en fullständig beteckning och att det i så fall är samma objektiv?! Det problemet har vi bland annat här i recensionsbanken, många gånger förekommer precis samma pryl med olika fullständiga beteckningar.

I övrigt så är min uppfattning att det här objektivet är ett mycket bra insteg till telefotografering.
 
apo

Tack för svaren, det är bara nya objektiv som jag tittat på de fanns på prisjakt.nu och dustinhome.se /Lasse
 
Oj...

Detta var mer än jag visste. Vilken djungel, och inte gör Dustin det hela bättre. De har en förmåga att röra till det med olika modellbeteckiningar och oilka fattningar hit och dit.

Här är en länk till ScandinavianPhoto, lite bättre pris också.

http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1557624

Jag tycker att du ska gå för den lite dyrare varianten, APO DG. Lite skarpare och troligtvis med mindre kromatisk aberration. Jag tror att du kommer att vara nöjd med den längre!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.