Annons

Sigma objektiv med fast brännvidd till Olympus

Produkter
(logga in för att koppla)

clarissimus

Medlem
Hej,

jag äger en e 510 med kitobjektiven men har nu börjat fundera på lite bättre optik. Det alternativ jag har tittat på är Zuikos 12-60. Tycker dock att detta objektiv är lite för dyrt. Bland annat av den anledningen har jag börjat kika lite på utbudet av fast optik. Jag undrar därför om någon Olympus användare har testat eller sett något test av Sigmas 24/ 1,8 eller 28/ 1,8? Vad säger ni som har hållit på och fotat ett tag är det kanske vettigare att spara till 12-60 objekktivet?

Hälsningar

Clarissimus
 
28/1.8 tror jag inte finns till Olympus. Däremot äger jag 30/1.4 och den är riktigt bra. Kan dock vara svårt att pricka fokus men härligt ljusstark är den och med väldigt kort skärpedjup.

12-60 är det bästa objektiv jag nånsin använt. Skarpt och snabb AF. Sitter på kameran för det mesta. Nästan tråkigt praktiskt och bra.
 
12-60 är grym, men också grymt dyr. Det finns några andra bra alternativ till 12-60 och då främst sigmas 18-50 2.8 och oly 14-54 2.8-3.5. Dessa når inte riktigt upp till samma klass som 12-60 men och andra sidan kostar de lite mindre. Någon av dessa kan kanske vara värd att ta en titt på.

28 2.8 finns inte till olympus. För en någorlunda komplett översikt över olympus digital gluggar kolla in: http://www.four-thirds.org/
 
sigma 24/1,8 finns, men är svår att få tag i har jag för mig, för finns, det gör den.

Visst finns den! Men inte till 4/3 :)
Både Cyberphoto och Scandinavian foto har vid olika tillfällen felaktigt listat den. Jag tog t.o.m beställde den från SF för ett parår sedan och fick svaret att det var fel på deras hemsida och att den inte finns för 4/3 - men den är fortfarande (?) listad där!
 
sigmas 24 1.8 finns enligt sigmas hemsida till 4/3. Hur det är med tillgången vet jag inte men jag har för mig att tbh kan fixa den(enligt deras hemsida i alla fall). sigmas optik till 4/3 verkar klurigt att få tag på i sverige, tex har inte sigmas 10-20 kommit hit ännu.Är man köpsugen med tålamod kanske det kan vara värt att se hur priserna och tillgången är i resten av Europa/Usa
 
ingenfara, har själv sett fel och svarat fel här i forumet:)

Men "bootstrap" på dpreviews olympus forum har ett har jag för mig, sett lite av dem bilderna, men vet inte hur det är riktigt, mest sett HDR exempel med den.
 
Har svårt att se varför man ska köpa 24/1.8 framför 30/1.4.
Visst kan det vara något mer användbar bildvinkel men den bättre ljusstyrkan + HSM + storleken gör att jag väljer 30/1.4.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.