Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sigma EX DF 28-70/2,8 eller Tokina AT-X 28-70/2,8
- Trådstartare josefv
- Start datum
Asyvan
Aktiv medlem
josefv skrev:
Jag undrar vilket av följande objektiv som är mest prisvärt, beg ligger de ungefär på samma prisnivå, Sigmas EX Aspherical DF eller Tokinas AT-X objektiv? Båda har ju 2,8 i ljusstyrka, men det är ju inte allt vad jag har föstått (distortion, skärpa osv)
Jag vet inte om det är exakt de ovanstående objektivet du funderar över, men det finns ju:
Tamron AF 28-75/2,8 XR Di
Topptestat i tidningen FOTO och mycket gott rykte hos många här på Fotosidan.
josefv
Aktiv medlem
Jag vet att Tamron är bra, men den är såpass ny att den inte går att hitta beg ännu, vilket innebär att nypriset på det är ca det dubbla mot sigma/tokina ojektivet begagnat.
Tills vidare tänkte jag ha Sigma eller Tokina eftersom de hittar man för strax under 2000kr beg, sen så småningom när Tamron dyker upp beg också så kan jag ju byta.
Just nu undrar jag ifall det är Sigma eller Tokina man ska satsa på?
/Josef
Tills vidare tänkte jag ha Sigma eller Tokina eftersom de hittar man för strax under 2000kr beg, sen så småningom när Tamron dyker upp beg också så kan jag ju byta.
Just nu undrar jag ifall det är Sigma eller Tokina man ska satsa på?
/Josef
j3n5
Aktiv medlem
Kolla www.fotoelektronik.se , de har Tokina billigt.. Vet inget om leveranstid dock..
Optiskt skall de vara rätt likvärdiga. Jag har sett tester där Sigmat har bedömts som bättre och tester med det motsatta utfallet. Båda är utan tvekan ganska bra som zoomar betraktade. Tokinat är gedignare byggt.josefv skrev:
Det låter som att ni föredrar Tokinan jämfört med Sigman om jag tolkar det rätt?.
Palletheking
Aktiv medlem
Jag har haft en Tokin 28-80 2,8 som enligt tester skall vara bättre än 28-70 varianten. Det var alla kategorier den sämsta glugg jag någonsin använt. Dålig skärpa och matta färger, kontrastlösa bilder. Mekaniskt var den en dröm men vad hjälper det när resten är så dåligt. Numera är jag lycklig ägare till Tamron 28-75, som i motsats till Tokina torde vara en av de bättre Zoom-objektiv som jag haft. Sigmas 28-70 skall vara ganska bra enligt vad jag läst. Har dock inga egna erfarenheter av den.josefv skrev:
Det låter som att ni föredrar Tokinan jämfört med Sigman om jag tolkar det rätt?
Jag ska kolla på länken o se vad jag hittar där...
/Josef