Annons

Sigma EX 8/3,5 DG Fisheye

Produkter
(logga in för att koppla)

tezz0r

Ny medlem
Är inne på att köpa ett vidvinkel/fisheye till min Eos 400D.

Har kollat på
Sigma EX 8/3,5 DG
Sigma EX 4,5/2,8 DC HSM, men denna funkar visst bara till kameror med APS-C sensorer. Vad skulle hända om jag satte denna på min kamera, skulle det inte funka alls?

Om någon har förslag på bättre objektiv i samma prisklass (runt 6-7000) så hojta gärna till :)

Tack på förhand.
 
tezz0r skrev:
Är inne på att köpa ett vidvinkel/fisheye till min Eos 400D.

Har kollat på
Sigma EX 8/3,5 DG
Sigma EX 4,5/2,8 DC HSM, men denna funkar visst bara till kameror med APS-C sensorer. Vad skulle hända om jag satte denna på min kamera, skulle det inte funka alls?
Din kamera ÄR en APS-C-kamera. Sigma 4,5/2,8 ger klotrund bild som inte täcker hela sensorn. Samma syfte har 8/3,5 på 24x36-formatet, och den kommer att ge svarta hörn på din kamera.

Om någon har förslag på bättre objektiv i samma prisklass (runt 6-7000) så hojta gärna till :)
Sigma 10/2,8 verkar vettigare för de flesta ändamål. Det är ett diagonalt fisköga, vilket täcker ungefär 180 grader från hörn till hörn. Du utnyttjar då hela sensorn. Runda fiskögebilder är ganska extremt, och jag vet inte riktigt till vad man ska ha det.
 
Hej!
Sigma EX 4,5/2,8 DC HSM som du nämde är anpassad för censorer i samma storlek som i din Eos 400D.
Alla sigma objektiv kan du använda på den kameran.

Hadde du haft tex. en Eos 5D så skulle du inte kunna ha objektiv märkta DC...

Shoppa lungt. :)

Mvh rickard


Edit: Too late...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.