Annons

Sigma EX 70-200

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja du Fredrik. Jag är inte fullt överens. Fokusering mha ultraljudsmotor kallas hos Sigma HSM (och hos Canon USM för ultra sonic motor).

DG visar att den bakre linsen är behandlad för att motverka speglingar från kamerans sensor i linsen och därmed påverka kvalitén på bilden. Sigma, samt div. fotoaffärer, kallar detta för digitalanpassat (även om det funkar på FF-kameror).

Jag hoppas att jag har rätt.
//MK
 
kejsaren skrev:
Nja du Fredrik. Jag är inte fullt överens. Fokusering mha ultraljudsmotor kallas hos Sigma HSM (och hos Canon USM för ultra sonic motor).

DG visar att den bakre linsen är behandlad för att motverka speglingar från kamerans sensor i linsen och därmed påverka kvalitén på bilden. Sigma, samt div. fotoaffärer, kallar detta för digitalanpassat (även om det funkar på FF-kameror).

Jag hoppas att jag har rätt.
//MK

Du har rätt

En sak till om det gäller Canon versionen är att det är nyare firmware i DG modellen som gör att den funkar bra med 20D och senare kameror. Den andra måste lämnas in för uppdatering om det inte redan är gjort, annars fokuserar den uppåt väggarna vilket jag fick erfara.
 
Det är ingen stor skillnad.
Vad jag förstår heter dom flesta objektiv som fungerar med alla sensorformat DG.
Tillägget DC är ett gruppnamn för APS-formatet.
Det sägs oxå att i och med DG fick dessa objektiv en annan coating som skulle vara mer anpassad för digitalt.
Jag har jämfört och märkte ingen skillnad alls.
I och med tillägget Macro (senaste versionen) förbättrades närgränsen.
 
Tack!!

Tack allihopa för bra input!
M.a.o. kan det vara bra att satsa på "DG" versionen då för få bästa möjliga resultat och slippa eventuell spegling från sensorn.

/Björn
 
Kör själv med DG, dock även med tilläget MACRO.
DG är coatingen för att minimera reflexer från sensorn. Med MACRO tillägget får du ner när gränsen till 1 meter, vilket inte är helt fel.
 
Bumpar upp den tråd

Är på jakt efter ett sånt här objektiv. Verkar finnas några olika varianter av den. Nån som man borde hålla sig borta från? Kanske inte är så stor skillnad på dom?
 
Titta hellre på Tamrons 70-200 2,8 eftersom att det är skarpare och bättre byggt och kostar precis lika mycket :)
 
Titta hellre på Tamrons 70-200 2,8 eftersom att det är skarpare och bättre byggt och kostar precis lika mycket :)

Det är sant det du säger, men samtidigt saknar det ultraljudmotor.
Låter betydligt mer och är inte lika snabbt.
Kan man leva med det så är det en ytterst trevlig optik.
Tamron ska ju dessutom, enligt folkmun, ha mindre problem med bak/front-fokus än sigma.

Finns ett ute på annonsmarknaden just nu ser jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.