ANNONS
Annons

Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Piekert

Medlem
Hej!
Jag funderar på att köpa ett Sigma 70-200 2.8. Skulle verkligen uppskatta lite ''ris och ros''.något speciellt jag behöver veta innan jag köper det?
Kommer i efterhand köpa till en 2x converter för jag älskar att fota bla fåglar. anledningen till att jag inte köper 135-400 4-5.6 direkt är att jag fotar även sport och vill kunna ta av konvertorn och använda 2.8.

Tack på förhand
Ha de bra// Piekert.

Senast ändrad:
Merparten av mina modellbilder är tagna med ett sådant, fast föregående variant. Jag var otroligt nöjd, men bytte för en tid sedna ut det mot ett 70-200 med IS eftersom jag numer plåtar bröllop.

Jag har ett och är väldigt nöjd med det, köpte det för 5500 sek från HKsupplies...canon fattning

+
2,8
HSM-motor (snabbt AF)
Bra byggkvalite
Skarp! (nedbländad 1-2 steg)
Motljusskydd och stativfäste medföljer

-
Något soft på 2,8
Kromatiska Abberationer (inte så farliga)
Mitt ex fronfokuserade men det fixade TURA scandinavia

Jag hade lattjat med ett Signa 70-200 2,8 ett tag innan jag bestämde mig att köpa ett Tamron 70-200 2,8 till min d300. Det var framförallt pga skärpan på 2,8 sedan föll det även mig i smaken mer när jag hade båda monterade på kameran. Men det är väl mer en smaksak. Tamronet låter lite när det fokuserar vilket många hade sagt när de recenserade gluggen men inget som stör mig. Det låter inte mycket, men ändå mer än andra.

/Fabian

Jag hade lattjat med ett Signa 70-200 2,8 ett tag innan jag bestämde mig att köpa ett Tamron 70-200 2,8 till min d300. Det var framförallt pga skärpan på 2,8 sedan föll det även mig i smaken mer när jag hade båda monterade på kameran. Men det är väl mer en smaksak. Tamronet låter lite när det fokuserar vilket många hade sagt när de recenserade gluggen men inget som stör mig. Det låter inte mycket, men ändå mer än andra.

/Fabian

Båda samtidigt..? :) Fast jag tror mig veta vad du menar, men du slog fram en passning.

...när jag hade båda monterade på kameran.
/Fabian

Ojdå, båda monterade. Vad fick du för brännvidd då? ;-)

Tack för inlägget Fabian. Går själv och funderar på någon av dessa objektiv, då jag tycker att de verkar prisvärda i relation till "original" (Canon i mitt fall).

Hur upplever du autofokusen på ditt Tamron? Hastighet? Exakthet?

Någon som hört om eventuella varianter med bildstabilisering från Sigma/Tamron?

/Henrik

Haha om det ändå hade varit så väl ;-)

Nej men en vän har sigmat och tamronet provade jag i butik.

AF är tillräckligt snabb för mig, har dock inte provar det vid sport osv men konserter, djurfoto samt gatufotografering fungerar det väl. Med d300an kan man iof kräma på med 3200 och få hyfsat resultat. När det gäller exaktheten har jag inget att klaga på ;-)

/Fabian

Har Tamronen jag oxå. Valde Tamron före Sigman då jag tyckte det verkade som fler hade problem med kombinationen Canon-Sigma, men vad vet jag om det verkligen är så....

Tycker Af är exakt, tycker du ska försöka prova båda på kameran i en butik. Provade själv Canons gluggar o även om AF var tystare o kanske kvickare på dom så tyckte jag inte det var värt dom extra slantarna. Men det beror ju på vad man ska fota o hur mycke pengar man har.
Så här i eftarhand är jag glad att jag köpte det jag gjorte. Af räcker gott till mig :). Sen att bländare 2,8 gör att jag kan använda TC på ett bra sätt oxå gör det inte sämre...

Men somsagt, prova det gärna innan köp o bilda dig en egen uppfattning. Bilder tagna med båda gluggarna kan du ju söka efter här på sidan om du vill se exempel på sånna.
/M

Har Tamronen jag oxå. Valde Tamron före Sigman då jag tyckte det verkade som fler hade problem med kombinationen Canon-Sigma, men vad vet jag om det verkligen är så....

Tycker Af är exakt, tycker du ska försöka prova båda på kameran i en butik. Provade själv Canons gluggar o även om AF var tystare o kanske kvickare på dom så tyckte jag inte det var värt dom extra slantarna. Men det beror ju på vad man ska fota o hur mycke pengar man har.
Så här i eftarhand är jag glad att jag köpte det jag gjorte. Af räcker gott till mig :). Sen att bländare 2,8 gör att jag kan använda TC på ett bra sätt oxå gör det inte sämre...

Men somsagt, prova det gärna innan köp o bilda dig en egen uppfattning. Bilder tagna med båda gluggarna kan du ju söka efter här på sidan om du vill se exempel på sånna.
/M
Ok får väll åka in å testa tamron också då. Tack för hjälpen :D

Jag har ett och är väldigt nöjd med det, köpte det för 5500 sek från HKsupplies...canon fattning

+
2,8
HSM-motor (snabbt AF)
Bra byggkvalite
Skarp! (nedbländad 1-2 steg)
Motljusskydd och stativfäste medföljer

-
Något soft på 2,8
Kromatiska Abberationer (inte så farliga)
Mitt ex fronfokuserade men det fixade TURA scandinavia

Låter bra för mig. eftersom jag fortfarande är amatör så blir det nof fint!

La själv in ett inlägg här för inte så länge sedan om exakt samma objektiv o vilket jag skulle välja och hade jag bara varit tillräckligt vaken när jag läst recensionen på http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron_70-200_2p8_c16/page6.asp
så hade jag kanske inte behövt slänga in min fråga här på fotosidan.

Kopierat från texten där nånstans: The slow speed of the motor means focus tracking simply isn't fast enough for sports or action, or even children running around playing; it's also a distinct problem in low light or with low-contrast subjects, where the lens can take what feels like an eternity to achieve focus.

I övrigt verkade det vara ett utomordentligt trevligt objektiv, men som sagt frågan är om jag vågar chansa på AF...kanske ångrar sig sen?

La själv in ett inlägg här för inte så länge sedan om exakt samma objektiv o vilket jag skulle välja och hade jag bara varit tillräckligt vaken när jag läst recensionen på http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron_70-200_2p8_c16/page6.asp

Kopierat från texten där nånstans: The slow speed of the motor means focus tracking simply isn't fast enough for sports or action, or even children running around playing; it's also a distinct problem in low light or with low-contrast subjects, where the lens can take what feels like an eternity to achieve focus.

I övrigt verkade det vara ett utomordentligt trevligt objektiv, men som sagt frågan är om jag vågar chansa på AF...kanske ångrar sig sen?

tack det hjälpte.Himmla bra sida! Där kommer jag kolla i framtiden

Tror den recentionen har diskuterats här på forumet oxå, måste vara damp-ungar han försökte fota. ;). Har själv provar på mina brorsbarn o det funkade bra... Men jag kanske bara har tur som har brorsbarn som inte cyklar så fort....
Enda gången jag haft lite strul med AF är om jag använder 2,0 TC när det är lite skumt ute.....

Men somsagt, det bästa är att försöka prova o bedömma själv om man tror objektivet har dom egenskaper man behöver.
/M

Det ska nämnas att det är skillnad som natt och dag beroende på vilken kamera du monterar tamrons 70-200. Med 400D hänger inte AF med så bra på rörliga föremål, men med 40D hänger det med mycket mycket bättre.

AF låter en del, men är ganska tyst i jämförelse med andra tamron-gluggar.

Damp eller inte men mina ungar är inte stilla i alla fall (3½ och 1½) ;)
Jag skulle ha mitt till lite sport/inomhusaction också och då undrar man ju hur objektivet beter sig där...skulle jättegärna vilja testa ett ordentligt, men har bara kunnat testa på Media Markt här i Kalmar och då på gående kunder och i en väldigt väl upplyst lokal med en EOS1000D o jag har Nikon D80.
Men jag tyckte det skötte sig riktigt bra under de förhållandena iaf, sen vet jag ju inte hur det blir där jag tänkt ha det. Det kostar ju en slant o blir väl billigast om man köper rätt från början. Ljudet från autofokusen var absolut inget som störde heller.

Damp eller inte men mina ungar är inte stilla i alla fall (3½ och 1½) ;)
Jag skulle ha mitt till lite sport/inomhusaction också och då undrar man ju hur objektivet beter sig där...skulle jättegärna vilja testa ett ordentligt, men har bara kunnat testa på Media Markt här i Kalmar och då på gående kunder och i en väldigt väl upplyst lokal med en EOS1000D o jag har Nikon D80.
Men jag tyckte det skötte sig riktigt bra under de förhållandena iaf, sen vet jag ju inte hur det blir där jag tänkt ha det. Det kostar ju en slant o blir väl billigast om man köper rätt från början. Ljudet från autofokusen var absolut inget som störde heller.

Jag plåtade freestylemotocross i globen i helgen med sigman. Jag tog en del bilder rakt framifrån där åkaren plötsligt dyker upp bakom landningsrampen och sedan i god fart flyger emot mig. Märkte inga problem med autofokus (AI focus med 1D mk3). så saker den klarade: dåligt ljus, hög hastighet och rörig bakgrund.

Annars har den viss CA, men det är lätt åtgärdat i efterbehandligen. I motljus får man vill överstrålning, men det ser riktigt schysst ut faktiskt.

bra byggkvalitet och prisvärt med.
/FLiP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar