Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EX 70-200/2,8 eller Tamron AF 70-200/2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Puggen

Aktiv medlem
Ligger förnärvarande i köpartankar av nytt telezoomobjektiv. Har beslutat mig att det ligger mellan dessa två. Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro alternativt Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro. Båda får överlag mycket bra kritik. Frågan är om jag skall välja HSM från Sigma eller om jag hellre skall prioritera ngt bättre skärpa med Tamron som dessutom är lite billigare. Eftersom att Pentax egna telezoomar eller fasta telen är för dyra för min budget till min K20D så har jag lite beslutsångest. Vad tycker ni? Ge mig bra skäl att köpa den ena och välja bort den andra.
 
Ligger förnärvarande i köpartankar av nytt telezoomobjektiv. Har beslutat mig att det ligger mellan dessa två. Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro alternativt Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro. Båda får överlag mycket bra kritik. Frågan är om jag skall välja HSM från Sigma eller om jag hellre skall prioritera ngt bättre skärpa med Tamron som dessutom är lite billigare. Eftersom att Pentax egna telezoomar eller fasta telen är för dyra för min budget till min K20D så har jag lite beslutsångest. Vad tycker ni? Ge mig bra skäl att köpa den ena och välja bort den andra.

Nu finns det väl hundratals trådar av denna sort men jag svarar Sigmat, jag har nytt köpt ett själv, funkar klockrent. Fotar mycket handboll och där har det aldrig svikit mig. Snabbt och bra.
Sen beror det ju på vad du ska fota, ska du fota så du behöver hsm;en från sigmat eller vill du fota löv så du behöver skärpan från tamron?

Köper du sigmat blir du inte besviken i alla fall.
 
Håller med, har ingen erfarenhet av Tamron, men Sigman funkar klockrent, bra skärpa, tyst AF, missar aldrig. Tamrons AF har alltid låtit som ett tröskverk. dock kan jag tänka mej att Tamron har snäppet bättre skärpa...
 
Håller med. Resterande.

Beror på vad du prioriterar.
Sigmans skärpa är liiite sämre, och tendens till front/bakfokus har ju rapporterats (tamronet är ju ganska nytt så egentligen är det svårt att uttala sig om det).
Har även lite snabbare och tystare AF.
 
Håller med. Resterande.

Beror på vad du prioriterar.
Sigmans skärpa är liiite sämre, och tendens till front/bakfokus har ju rapporterats (tamronet är ju ganska nytt så egentligen är det svårt att uttala sig om det).
Har även lite snabbare och tystare AF.

Tamron snabbare och tystare AF ?
 
Nej Sigmat.
Var kanske lite otydlig =)

Skillnaderna är inte stora. Beror mycket på hur bra kamerans AF är.

Att tamronet har inexakt fokusering, som det påstås på dpreview, håller jag inte med om.

Hehe okej jag tyckte det lät fel.

Men som sagt trådskaparen, det beror på vad du fotar mest.
 
Eftersom att Pentax egna telezoomar eller fasta telen är för dyra för min budget till min K20D så har jag lite beslutsångest. Vad tycker ni? Ge mig bra skäl att köpa den ena och välja bort den andra.
Om du tänkt ha objektivet till båda dina Pentax kameror är det bara Tamrons telezoom som kommer ge autofokus på båda. Kan ju vara trevligt ifall du skulle få problem med K20D någon gång och behöver använda *IstDL som backup.
 
Jag är fortfarande lite kluven. Tycker Sigma har bra byggkvalitet, speciellt på EX serien. Har ett 18-50mm nu är riktigt fäst vid den. Men tamrons skärpa från 28-75mm som jag också har gör det svårvalt. Tänker förmodligen fota mest tåg och järnväg, situationer i vardagen, bilar mm. Även natur och landskap en hel del + mycket nattfoton så ja, är lite kluven :p
 
Jag är i samma sits. Velar mellan Sigma och Tamron. Har idag en Nikon D300 med 16-85, 50/1,8 samt 85/1,8 och känner att jag saknar lite längre brännvidd.

Har tidigare haft en Canon 10D med Sigmas 70-200 som jag var nöjd med men den extra skärpan i Tamronet lockar. Kommer troligen att använda det mest till idrott samt porträtt.
 
när jag står i valet och kvalet så kan prisstatistiken vara till hjälp om den ena nyligen droppat i pris ( förutsatt att jag tagit redda på det mästa innan)
 
Beställde nyligen Tamronet, har dock inte fått det än men jag återkommer :) Jag hoppas vid gud att jag inte får ett måndagsexemplar, orkar inte hålla på att skicka det fram och tillbaka även om det inte lär vara några problem då jag beställt från cyber.
 
Beställde nyligen Tamronet, har dock inte fått det än men jag återkommer :) Jag hoppas vid gud att jag inte får ett måndagsexemplar, orkar inte hålla på att skicka det fram och tillbaka även om det inte lär vara några problem då jag beställt från cyber.

Tamron brukar ha ganska jämn kvalitet på sina gluggar. Har hört betydligt med om måndagsex från Sigma.
 
Ok, rädd för eventuella prishöjningar som redan drabbat Sigmat så blev det ett Tamron 70-200mm då det fortfarande har kvar det "gamla" priset. Är väl bara en tidsfråga innan det höjs i pris det med. Sigmat kostar numera 8500:- mot Tamrons 7000 så valet blev enkelt. Kommer med posten i veckan förhoppningsvis. Cyberphoto brukar hålla vad de lovar.
 
Du får gärna komma med ett utlåtande om objektivet när du får hem det. Jag ska över till NY om två veckor och funderar starkt på att köpa ett där. Trots dollaruppgången så kostar det bara runt 5500 kr.
 
Fick mitt idag, bra skärpa på f/2,8 sen blir det bara bättre! Ser knappt någon skillnad från 4,5-11 , då är det ruggigt skarpt på alla brännvidder! Till skillnad från dpreviews review så är mitt skarpare runt 135 än vid 200, behöver testa mer dock.

Fokusering fungerar enligt mig helt okej, har bara testat i dunkelt inomhusljus men även där funkar AF-C bra. Inte ruskigt fort men helt klart godkänt och den hittar nästintill jämnt rätt.

Återkommer :)
 
Fick mitt idag, bra skärpa på f/2,8 sen blir det bara bättre! Ser knappt någon skillnad från 4,5-11 , då är det ruggigt skarpt på alla brännvidder! Till skillnad från dpreviews review så är mitt skarpare runt 135 än vid 200, behöver testa mer dock.

Fokusering fungerar enligt mig helt okej, har bara testat i dunkelt inomhusljus men även där funkar AF-C bra. Inte ruskigt fort men helt klart godkänt och den hittar nästintill jämnt rätt.

Återkommer :)


Låter lovande. Väntar ivrigt på mitt exemplar :D
 
Var ute och fotade vid en ishockeyrink idag. Var tvungen att hålla ganska rejält avstånd för att kunna få till vettiga kompositioner, en nackdel i just den här situationen men inte nödvändigtvis det i andra.

Fokuseringen är inte överdrivet snabb och inte heller så bra på att följa objekt, men detta beror även till stor del på K10:an som inte heller är någon höjdare i detta avseende.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.