Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EX 70-200 2,8 eller inte? Prisvärt?

oshe

Aktiv medlem
En fråga angående Sigma EX 70-200 2,8 DG APO HSM macro...

Jag har nämligen fått erbjudandet att köpa ett, eventuellt också en konverter till, Sigma EX 1,4 DG.

Vad kan detta vara värt? Vad jag förstår har det gått ur produktion och ersatts av en version med inbyggd stabilisering, eller har jag fel?

Jag kommer använda objektivet till mycket, porträtt, sport och självklart också lite macro.

Är det värt att investera åtskilliga tusenlappar?

För övrigt så är det till Nikon så det är inte helt lätt att jämföra med t ex Canon 70-200 4 osv.

Vore jättetacksam för svar om uppskattat värde och lite feedback om det.
 
Det finns även en version "2" märkt med II mellan de objektiven du skriver.
(Äger själv det.)

Svårt men skulle gissa 5000 kanske? (För senaste versionen utan OS då.)
 
Senast ändrad:
Det är en tung glugg men man klarar att plåta handhållet med den i de flesta situationer. Det tar fina bilder. Är relativt billigt för att vara 70-200 2.8.

Lånat objektivet sedan någon vecka tillbaka. Har använd det lite porträtt och eventfotande och är på det hela taget nöjd. AutoFocus i låga ljussättningar kändes ibland problematisk på Canon 5DmkII, men det blev bättre när jag gav kameran rätt att använda alla AF punkter. Men över lag är autofocus lite segare med detta objektiv än vad jag är van vid från andra objektiv.

På det hela taget så kan jag inte annat än rekommendera gluggen. Det känns som en fin avvägning mellan pris, vikt och funktioner.

Alternativ: Ett f/4 objektiv kan vara intressant om man ogillar tunga pjäser. Bildstabilisering kan också vara trevligt att ha vid handhållet plåtande.
 
Tack för eran feedback. Hade hoppats på lite bättre uppslutning men jag tycker ändå vi har täckt alla väsentliga delar så att säga...
 
Blev det nåt inköp, och i såna fall: blev du nöjd?
Är själv lite inne på ett sådant till en D7000 eftersom prislappen är rätt ok på dem. Lyssnar gärna på dina synpunkter. :)
 
Blev det nåt inköp, och i såna fall: blev du nöjd?
Är själv lite inne på ett sådant till en D7000 eftersom prislappen är rätt ok på dem. Lyssnar gärna på dina synpunkter. :)

Jag köpte ett 70-200 4L usm beg från scsndinavian photo som jag blev sjukt nöjd med. Tidningen där jag jobbar har 70-200 2,8 is och det är självklart bättre men även mycket tyngre, så jag var sjukt nöjd med den gluggen både pris och prestandamässigt, även viktmässigt då. Tyvärr har jag fått sälja den men den kommer alltid finnas i mitt hjärta för de är nog en av de smidigaste gluggar du kan jobba med!:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.