Annons

Sigma EX 50-150/2,8 II HSM DC??

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja orkar man bara sitta med byten tills det sitter så....

Sedan va det ju det där lilla "problemet" om Sigma har plasthjul som går sönder i Af drivningen även i denna glugg då rediga traktormotorer tar tag och ställer in skärpan i fokus..???

:)

HSM = intern focusmotor - därav att denna faktiskt är av intresse och inte dras sönder av A700 starka motor :)

Såja nu har den i vart fall landat, det tog 5 dagar för den att komma fram från warehouseexp. uk.

V4 var installerad så det slapp man.

Nu fattas bara ett komplement till min Tammy 17-50 2.8:a..... :)

Jo möjligen att man får valet att välja språk då, men nu är det redan V4 och är det endast tidsstandarden som skiljer sig så spelar det inte så stor roll.

Jorå lekte en del på kvällen igår!
Det enda man saknar från A100 är den totalt brusfria bilden, antar att man får vänja sig med en CMOS sensor :)

Den är snabb i AF riktigt snabb....

Jag gillar mitt Sigma 50-150 riktigt mycket trots att det har en liten brist i form av felfokus på nära håll. (Har ställt AF fine tune i min D300 efter hur demn fokuserar vid ca 90mm men den fokuserar lite lite fel åt olika håll i de yttersta brännvidderna och full glugg. Bländar man ner lite så är det inga problem.)
Smidig och ljusstark för sitt pris. Jag upplever den som rejält byggd, ger absolut inte något plastigt intryck. Mycket användbart brännviddsomfång, jag tror att jag hade saknat det sista ner till 50 om jag hade bytt till en 70-200. Tyst och snabb AF. Stor fördel att den inte är så stor :)
Jag använder den till ansiktsporträtt i och utom studio, plåta barnens utomhuslekar, lite annan action mm. Jag är nog mer vidvinkelman än telesnubbe så jag ville inte lägga mer pengar åt det långa hållet. Kan tänka mig att det passar riktigt bra för inomhussporter i o m ljusstyrkan och brännviddsomfånget och AF:ens snabbhet.

Låter som om du prickat rätt i hur jag tänker där lumor_.
Fota barn och porträtt det är min grej och sen resten täcker min tammy 17-15 glugg upp resten.

Jorå lekte en del på kvällen igår!
Det enda man saknar från A100 är den totalt brusfria bilden, antar att man får vänja sig med en CMOS sensor :)

Den är snabb i AF riktigt snabb....

Är det sensortypen ( CMOS ) som gör att där ligger nån form av "bruskaraktär" i bilderna trotts en kamera är bättre med isohanteringen i stort??

Jag kanske utrycker mig klumpigt nu. men hoppas man gör sig förstådd..

CCD kan i teorin bli 100% brusfritt och ISO100 på A100 är nästan där. Medans CMOS aldrig kan nå dit.

CMOS är bättre på nästan alla sätt utom just den totalt brusfria bilden.

Ahhhh.

Det var därför jag "tyckte" min A300 gav mer bilder där inget brus alls syns någonstans då man tagit den mer "perfektare" bilden än min A700..

fast A700 är ändå en bättre kamera på isohanteringen i övrigt.. Men det ligger liksom en "brusigare" bildtyp över A700 tycker jag...

Hmm.. Svårt att skriva om "brusigare bild" fast kameran ändå är bättre brusfriare.. Samt skriva om det utan det ser skumt ut :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto