Annons

Sigma EX 50-150/2,8 II HSM DC??

Produkter
(logga in för att koppla)

CalleStahl

Aktiv medlem
Någon som har ett sådant eller har testat ett till en A700?

Dyxum har bara 2 recensioner och det säger inte så mycket.

Är intresserad av denna glugg, 1/2 så tung som 70-200 f/2.8 varianterna och så får jag med 50-70mm vilket passar mig bra.

Läste på Dyxum att den är utgående till A-fattningen verkar konstigt då den gluggen bara är 1år gammal på marknaden.

Hittar heller inga recensioner med A-fattning här på Fotosidan.

Nja - det finns väl ingen samstämmighet i uppgiften att den är på utgående. Det är en uppgift från B&H om jag fattat det rätt. På Sigmas egen sida är det den ursprungliga versionen ( utan II ) som märkts som "discontinued".

Det är bara den gamla som recencerats på fotosidan.se och bara i Canon- eller Nikon-fattning.

Det finns en oroväckande recension; "Min optik gick plötsligt av precis bakom zoomringen och ramlade av, det visar sig att den är ihopskruvad med tre minimala skruvar i tre minimala veka plasttappar, en mycket dålig och vek konstruktion."

Det skulle kunna vara detta som är skälet till att Mk I gick i graven så relativs snabbt.

Ja mk1 var lite dåligt på det mestahar jag läst, framför allt kvalitén på själva gluggen, men ger bra bilder.

Det är mk2 som är av intresse.

Sigma

Har haft Sigmas 50-150 f2.8 mk1.
Var mycket nöjd med denna glugg och märkte då aldrig av att den skulle ha varit klent byggd. Skarp och med fina färger. tyst å snabb autofocus (I alla fall på min Nikon D80), samt behändig i jämförelse med ett 70-200 f2.8.

Sålde den pga övergång till fx format.

Mvh

Magnus

Sigma Corp USA har, på direkt fråga, verifierat att det bara är fattning för 3/4-kameror som slutat producerats.

B&H, som är en av syndarna som spridit detta rykte, tvingas därför backa ett steg och lovar "överväga att återta objektivet i sortimentet".

Som jag trodde då att B&H hade fel.

Men fortfarande är det någon som testat den på en A700 här?

//väntar på att arbetsdagen ska ta slut - har en ny A700 liggandes på posten//

Som jag trodde då att B&H hade fel.

Men fortfarande är det någon som testat den på en A700 här?

//väntar på att arbetsdagen ska ta slut - har en ny A700 liggandes på posten//

Vad spännande... Sedan skall batteri laddas.. Tar en evighet det.. Och första laddningen är ju viktig har man lärt sig.. Så skall sedan Firm were kollas och ev uppdateras då batteriet har fullt drag med ström....

Och manual läsas medans man sitter där och bara vill knappa lite i stället... hehe...

Du har ju också lite bra skarp ljuskänslig optik att sätta på kameran direkt.. Så du lär nog se skillnader också..

När jag bytte hus gick jag upp i hus men ner i optik då min Tamron såldes för finnansiera kamerahuset.. Så det åt liksom upp varandra då sedan.. Så A700 med Sony 16-105 inomhus vart ju typ "samma" som min A300 med Tamron 17-50 2,8 i stora drag....

Den där sigmaoptiken ser rätt intresant ut.. Den ihop med ett Tamron kan ju ge i stort det mesta man behöver ifråga om optik vardagsmässigt..

Föresten. är inte en ny kamera liggande hemma skäl att få betald ledighet ifrån arbeten??

Som flera andra recension av denna glugg hade testpersonen ett dåligt ex. men trots det så fick den ok betyg.

Detta är ingen glugg man vågar köpa begagnat utan en rejäl testrunda.
Men det verkar som om det mest är Canon folk som har problem med den.

Liiiiiite verkar det som Sigma som märke har klart varierande kvalitet.?. Ser det igen och igen att får man ett bra exemplar så blir sigma fantastiska.. Men.............

Tamron verkar klart "stabilare" med kvaliteten...

... men en central fråga är; Är Sigmas ups påtagligt bättre än Tamron stabila-lagom? I så fall är det värt att chansa på Sigma vid nyköp där det går att byta eventuella duds tills man hitta en up. Begagnad skulle då Tamron vara ett säkrare, men inte lika gnistrande bra, kort.

Ja orkar man bara sitta med byten tills det sitter så....

Sedan va det ju det där lilla "problemet" om Sigma har plasthjul som går sönder i Af drivningen även i denna glugg då rediga traktormotorer tar tag och ställer in skärpan i fokus..???

:)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto