Annons

Sigma EX 50-150/2,8 II APO HSM DC

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclas66

Aktiv medlem
Hej

Jag har idag ett D90 hus med Nikon AF-S 18-70mm 1:3.5-4.5G ED, detta har tills nu i höst vinter fungerat alldeles utmärkt men när jag är inne i mörka skogen så känner jag att lite mer ljus hade inte varit fel.

Jag fotar det mesta och ambitionen är att ha med kameran så mycket det går i vardagen men framför allt fotar jag natur (blommor, miljöer, djur), mina hundar, stadsfoto, lite sport (handboll och Ishockey) och lite konserter. Tror inte jag missade något område med andra ord jag vill dokumentera min vardag är lite av en allätare.

Nu har jag hittat ett nytt Sigma EX 50-150/2,8 II APO HSM DC som jag funderar på att köpa av ett par anledningar.

  • Ljustarkt
  • Lagom fysisk storlek
  • Det motsvarar ett 70-200 i DX format
  • Det har fått mycket goda recensioner på Fotosidan, version 2 verkar inte lida av somma fokus problem som version 1

Men som alltid är man osäker, gör man rätt som köper ett lite äldreobjektiv i för DX istället för att direkt satsa på en 70-200 f2.8 (massa pengar) eller en 70-300 standard telezoom tex Tamron med USD och OS.

En tanke jag har med detta köpet är på sikt även köpa en telekonverter från Sigma på 1,4 för att då kunna öka brännvidden något, någon som har erfarenhet av detta, hur blir skärpan och AF då.

Tar tacksamt emot råd och tips här för det finns förhållandevis lite skrivet om detta optik, men det som jag hittar verkar överlag vara positivt om man bortser från version 1 och fokusproblemen, hade gärna köpt Nikkor men de har inget objektiv med detta omfånget och 70-200:an är inte i min prisklass direkt.

Har även tittat lite på Sigmas 70-200 utan OS men den känns väldigt stor och tung tycker jag.

mvh

Niclas
 
Det blev inget Sigma 50-150 ...

det blev Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS HSM istället på grund av en mängd olika skäl och goda råd men framförallt för att det blev en riktigt bra deal.

Så nu återstår det bara att göra objektivet rättvisa och börja ta lite bättre bilder mao att jag som fotograf skall ta mig i kragen.

Mvh

Niclas
 
Låter som ett intressant val, jag går själv i funderingar angående det glaset. Återkom gärna med synpunkter!
 
Hej

Jag lovar att återkomma med mina erfarenheter så fort jag har fått testa det ordentligt

Mvh

Niclas
 
Också intresserad att höra om dina åsikter.
Ska åka iväg 4 veckor till Vietnam och funderar på att köpa ett Tamron 17-50/2.8 och Sigman på 50-150/2.8 . Var inne på Sigmas 70-200/2.8 först men då 50-150 vägde mindre, tog mindre plats och är billigare så lutar det åt den nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.