Annons

Sigma EX 30mm f/1,4 DC HSM fokusproblem?

Produkter
(logga in för att koppla)

emmaf

Medlem
Hej,

Jag har börjat få upp intresset för fotografering och gillar speciellt bilder med kort skärpedjup. Har därför börjat kolla efter ett ljusstarkt objektiv till min D5100 och har då framförallt kollat på Sigma EX 30mm f/1,4 DC HSM, men efter att ha läst en hel del så verkar det som om många haft problem med exemplar som bak/framfokuserar. Någon som vet hur vanligt det är att man får ett objektiv som bak/framfokuserar?
Om man har otur och får ett exemplar som har problem med fokusen, går det på garantin då eller hur fungerar det? Jag bor för tillfället i Tokyo och planerar att köpa objektivet här, så vet inte riktigt hur det går till ifall man behöver justera fokusen eller nått annat.

Jag har också kollat på Nikon 35 mm f/1,8 G AF-S, hur skiljer sig dessa åt? Hur skiljer sig bokeh åt? Och hur stor är skillnaden mellan f 1.4 och f 1.8?

Så vilken rekommenderar ni? Någon som har erfarenhet av båda objektiven och kan tala om hur det skiljer sig, mer än på pappret?
 
Justering av AF ingår i garantin (i alla fall i Sverige). Försök att få testa objektivet på ditt hus innan köp. Om AF funkar bra och objektivet för övrigt känns gedigen (inget skrammel eller smuts inuti objektivet) borde objektivet vara bra. Men om det visar sig att AF ligger fel är det bara att lämna in objektiv och kamerahus till närmaste servicestället (ev. garantiärende borde endast gälla i Japan om den köpts där).
 
Hur kollar jag lättast att AF funkar då? Har läst att man kan ta kort på en linjal, hur exakt ska man då göra? Kan jag lita på displayen i kameran eller bör jag gå hem och kolla på bilden i datorn?
 
Att ta bild på en linjal är inte en helt säker metod att avgöra att AF ligger rätt (vet inte riktigt om det beror på att AF området är stor i ett sådant sammanhang varmed AF testet kan visa fel).

Felinställd AF märks även mer då fokusavståndet blir större (till en viss gräns givetvis), så vid fokusering på kortare avstånd skiljer det inte riktigt lika mkt som vid längre. Bästa då borde vara att testa på lite olika avstånd på ett föremål där sannolikheten är mindre att AF luras. Men om det visar sig att AF inte är tillfredställande (trots tester) är det inte så farligt ifall du har möjlighet att lämna in objektiv och hus på AF justering. Detta borde då garantera bästa möjliga AF prestanda då objektiv och kamerahus arbetar ihop.

Vid testet är det bra att ta fler bilder där fokus ställts på olika sätt (AF, manuell fokus med lcd skärmens hjälp i uppförstorat läge, AF med live view). Detta gör det enklare att detektera eventuella avvikelser.
 
Senast ändrad:
okej, så om det ingår i garantin att justera autofokus här i japan så borde det inte vara några problem då? kostar det något eller är det helt gratis?

har du testat någon av objektiven från sigma eller nikon som jag kollat på? och vilken av dessa tycker du jag bör välja?
 
Hej,

Jag har börjat få upp intresset för fotografering och gillar speciellt bilder med kort skärpedjup. Har därför börjat kolla efter ett ljusstarkt objektiv till min D5100 och har då framförallt kollat på Sigma EX 30mm f/1,4 DC HSM, men efter att ha läst en hel del så verkar det som om många haft problem med exemplar som bak/framfokuserar. Någon som vet hur vanligt det är att man får ett objektiv som bak/framfokuserar?
Om man har otur och får ett exemplar som har problem med fokusen, går det på garantin då eller hur fungerar det? Jag bor för tillfället i Tokyo och planerar att köpa objektivet här, så vet inte riktigt hur det går till ifall man behöver justera fokusen eller nått annat.

Jag har också kollat på Nikon 35 mm f/1,8 G AF-S, hur skiljer sig dessa åt? Hur skiljer sig bokeh åt? Och hur stor är skillnaden mellan f 1.4 och f 1.8?

Så vilken rekommenderar ni? Någon som har erfarenhet av båda objektiven och kan tala om hur det skiljer sig, mer än på pappret?

Hejsan! Var också sugen på detta objektiv ett tag, är väl det fortfarande men har satsat på andra gluggar. Men kolla denna videon, bra info tycker jag http://www.youtube.com/watch?v=p-eLPEPw4Vk
 
Vill man undvika problem så köp ett 35/1.8, fastän jag hört att några haft problem med fokus där också. Vill man ha något bättre men med större risk så är det 30/1.4. Jag har 35/1.8 och det är riktigt bra, men man får ännu bättre bokeh med sigmat. Jag hade dock inte förlitat mig på justering, utan nog testat fram i butik om det är möjligt eller ej. Ibland hittar man ett sigma som fungerar och ibland inte, då hade jag gått på nikon

Tycker att focus test sheet, gör en google sökning, funkar ganska bra. Till det testa på något föremål med tex text där det är lätt att utläsa skärpa, när det gäller sigma så gör jag detta i affären och tar mig kanske en 30min för att verkligen kolla av resultatet. Använd en af-punkt och ställ in den på af-s och kör på största öppning, skärpan kommer att se mjuk ut, men det viktigaste är att det på testarket är lika på båda sidor av 0:an. På testföremålet så gör du en mer verklig test, tycker att båda tillför något.
 
Focus test sheet som fotograferas från lutande vinkel funkar inte alltid tillfredställande. Bästa är förmodligen om du kan testa objektivetet på person där du ställer fokuspunkten till ögat.

Garantiärenden brukar vara gratis.

Har ett Sigma 30/1.4 som är på AF justering för tillfället. Har öppet köp på denna, men trots att den behöver justeras har jag beslutat att behålla den. Förövrigt ett bra exemplar som ger ganska bra skärpa över stor del av bilden vid max bländaröppning. Bokeh blir riktigt snyggt med objektivet. Färger blir fina. Inte så mkt CA eller vinjettering som stör. Ger en del barrel distorsion för att vara ett objektiv med fast brännvidd, men jag fixar enkelt med PTLens.

Sigma 50/1.4 har jag också som jag är riktigt nöjd med. Denna har redan varit inne på AF justering tillsammans med mitt kamerahus. Funkar kanon.

Har läst lite sämre åsikter om Nikon 35/1.8 där denna angetts ha dålig skärpa vid största bländaröppning. Så sample variation gäller nog för Nikon också, liksom för Sigma, vilket innebär att det är alltid bra at kolla på det specifika objektivet innan köp.
 
Jag köpte en Sigma 30mm f1.4 i helgen och har hunnit testa den mer och upplever att skärpan inte är så skarp vid större bländaröppning. Är det normalt?
 
Tänk på ett det är svårt att sätta fokus rätt om du har F:1.4.
Jag upplever att mitt Sigma 50/1.4 ger mig ca 1/3 skarpa bilder där jag vill ha fokus vid F:1.4 om motivet är nära, ex halvkroppsporträtt eller huvudporträtt.

Det är kort skärpsdejup så att sätta fokus är svårt.

/Stefan
 
Utgå mer ifrån centrumskärpan då du granskar vid f/1.4, eftersom kantområdena säkert blir mjukare (vet inte om det finns något objektiv som håller skärpan i yttersta området här). Samma kan man nog säga om skärpan vid lite mindre bländare. Och om du ser att ena sidan är mycket skarpare än andra sidan (då du fotograferat något plant område, t ex tegelvägg) kan det vara läge att byta ut objektivet eftersom båda sidorna bör tecknas lika skarpt.

Testa även att fokusera med live view (dess autofokus) och manuellt (förstora upp bilden i lcd displayen vid live view så är det lättare att ställa in fokus). AF vid live view brukar vara mer exakt då ljuset är bra. Det är ett kontrastbaserat system varmed den inte påverkas på av ”felaktiga” inställningar på samma sätt som vanlig AF.

Då skärpedjupet är väldigt litet kan det vara svårt att få till skärpan. Men med ökad erfarenhet brukar bilderna bli skarpare förutsatt objektivet är ok. :)
 
Jag har fotograferat en tegelvägg och ser att bilderna med f1.4 är oskarpare än med f5.0 även i mitten. Är det normalt?

När jag fotat körsbärsblommor med kort skärpedjup upplever jag att det blir som en liten kant/kontur runt det jag fotat som har en annan färg än själva motivet. Hur kan man undvika det och vad är det för nått?
 
Jag har fotograferat en tegelvägg och ser att bilderna med f1.4 är oskarpare än med f5.0 även i mitten. Är det normalt?

När jag fotat körsbärsblommor med kort skärpedjup upplever jag att det blir som en liten kant/kontur runt det jag fotat som har en annan färg än själva motivet. Hur kan man undvika det och vad är det för nått?

Att bilden blir skarpa med mindre bländare är mer en regel än undantag för alla objektiv.

Det du sett som en kant är säkert det som kallas för kromatisk aberration (CA) som är vanligt när ljusa och mörka partier möter varandra samt för stora bländaröppningar.

Allt det där är parametrar som ofta beskriver hur bra ett objektiv är. CA går att ta bort automatiskt i de flesta bildbehandlingsprogram, ex Lightroom eller ännu bättr är DxO som är helautomatiserad. DxO kompenserar även automatiskt för oskärpa längs kanterna.

/Stefan
 
Hej,

Jag har börjat få upp intresset för fotografering och gillar speciellt bilder med kort skärpedjup. Har därför börjat kolla efter ett ljusstarkt objektiv till min D5100 och har då framförallt kollat på Sigma EX 30mm f/1,4 DC HSM, men efter att ha läst en hel del så verkar det som om många haft problem med exemplar som bak/framfokuserar. Någon som vet hur vanligt det är att man får ett objektiv som bak/framfokuserar?
Om man har otur och får ett exemplar som har problem med fokusen, går det på garantin då eller hur fungerar det? Jag bor för tillfället i Tokyo och planerar att köpa objektivet här, så vet inte riktigt hur det går till ifall man behöver justera fokusen eller nått annat.

Jag har också kollat på Nikon 35 mm f/1,8 G AF-S, hur skiljer sig dessa åt? Hur skiljer sig bokeh åt? Och hur stor är skillnaden mellan f 1.4 och f 1.8?

Så vilken rekommenderar ni? Någon som har erfarenhet av båda objektiven och kan tala om hur det skiljer sig, mer än på pappret?

Så länge som du köper ett nytt objektiv så gäller Sigmas världsgaranti. Köper du ett Sigma objektiv är det bara att lämna in obejktivet, tillsammans med kamerahuset, vid närmaste Sigma reparatör och de fixar bak/framfokuseringsproblemet. Sigma är väldigt måna om detta; de verkar veta om sina fokuseringsbrister. Frågan är ju varför de inte satsar på att perfektionera sina objektiv redan i fabriksläget...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.