Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EX 30/1,4 vs. Sigma 17-70/2,8-4,0

Produkter
(logga in för att koppla)

Teiw

Avslutat medlemskap
Hej! Jag köpte nyligen en Canon 60D och planerar att köpa mitt första "riktiga" objektiv. Jämförelsen mellan dessa objektiv kanske inte är helt naturlig då de skiljer sig på i princip alla punkter. Jag behöver ett allround objektiv som jag kommer att använda till både fotografering och filmning men framförallt foto. Någon som har erfarenhet av båda och kan hjälpa mig att luta valet åt det ena eller andra hållet?

Jag hade sigma 18-50/2.8 och sigma 30/1.4 till min 20D en gång i tiden. Det slutade med att jag sålde zoomen. Anledningen till det var att det fasta objektivet var mindre, skarpare (vid samma bländaröppning), bättre byggt och roligare att använda.

Ville jag ha ett snävare utsnitt gick det bra att beskära lite och ville jag ha ett vidare dög det oftast att ta flera bilder och sy ihop i efterhand.

Jag har haft Sigma 17-70 och det är väldigt allround, särskilt med tanke på den bra närgränsen. Tyvärr lite ljussvagt i ytterläget dock vilket var som fällde avgörandet mellan det och mitt nuvarande Tamron 18-50 2.8

Men vad har du för objektiv nu? Om du har kit objektivet med IS så skulle jag gå på 30mm 1.4. Annars skulle jag nog sakna vidvinkel i vissa lägen.

Jag har haft Sigma 17-70 och det är väldigt allround, särskilt med tanke på den bra närgränsen. Tyvärr lite ljussvagt i ytterläget dock vilket var som fällde avgörandet mellan det och mitt nuvarande Tamron 18-50 2.8

Men vad har du för objektiv nu? Om du har kit objektivet med IS så skulle jag gå på 30mm 1.4. Annars skulle jag nog sakna vidvinkel i vissa lägen.

Just nu har jag inget objektiv utan lånar en väns kitobjektiv som följde med till 600D (18-55 IS). Den brännvidden duger absolut men ljusstyrkan och objektivet i övrigt är ju inte mycket att hurra för. Okej i ärlighetens namn har jag ett väldigt gammalt kitobjektiv till min Canon EOS 300D som kanske skulle gå att använda i värsta fall om man är i desperat behov av lite mer vidvinkel men det är absolut inget roligt objektiv. Precis som säger så är jag lite rädd för att känna mig låst vid 30mm.

Just nu har jag inget objektiv utan lånar en väns kitobjektiv som följde med till 600D (18-55 IS). /.../ Precis som säger så är jag lite rädd för att känna mig låst vid 30mm.

Då är ju lösningen enkel :)
Använd din väns kitobjektiv inställt på 30mm en vecka eller så.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar