ANNONS
Annons

sigma EX 20/24/28 1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

PlawsWorth

Aktiv medlem
letar efter ett ljusstarkt och hyfsat vidvinkel objektiv till min nya sony a200. tänkt fotografera mycket inomhus på fester och vill då få med folk i trånga miljöer och samtidigt har få in så mycket ljus som möjligt.

någon som äger ett av sigmas 3st vidvinkel objektiv och kan berätta om de är bra eller ej?
(länk http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3280&navigator=4)

edit: fann http://www.popphoto.com/cameralenses/325/superspeed-sigma-trio.html

så det verkar ju minst sagt vara intressanta objektiv. ligger på ca 2400kr för 28mm och 4000k för 20mm och 24:an hamnar mitt emellan.

Senast ändrad:
Har Sigma 24/1,8 och tycker den funkar jättebra innomhus. Skarp & fina färger! Har använt den på Nikon D50 och D70. På D50 fotade jag en konsert enbart i stearinljus med blixten i kameran (sync på andra ridån) -3 på 1/8 sec. bländer 1,8. Mycket bra resultat. Gluggen är litt kännslig för ströljus så ta bort ev uv-filter
Lycka till!

Jag hade en Sigma 20mm f/1.8 till min Canon 5D tidigare, och tycker den var bra. Autofokusen är lite seg och omständig att ställa om mellan auto och manuell, men det gick att leva med.

Här finns exempel på de bilder jag gjorde med det objektivet.

/afe

Jag har ett Sigma 20/1,8 och jag rekommenderar den, den är ljusstark med lagom vidvinkel. (Tycker att 24/28mm är för långt.) Ett plus också för byggkvaliten som är väldigt bra.

Fabian Fogelberg skrev:
Jag har ett Sigma 20/1,8 och jag rekommenderar den, den är ljusstark med lagom vidvinkel. (Tycker att 24/28mm är för långt.) Ett plus också för byggkvaliten som är väldigt bra.

lite det jag misstänkt också. iom att jag kör med en kamera som inte är fullformat så blir det ju 1.5 förstoring så 20mm blir ju 30mm osv. dock så är 20mm rätt så mycket dyrare vilket gjorde att jag hoppats på kunna välja 24:an eller 28:an. men då är man uppe i 36mm och 42mm i verkligheten vilket såklart inte är optimalt för trånga rum o dyl.

PlawsWorth skrev:
lite det jag misstänkt också. iom att jag kör med en kamera som inte är fullformat så blir det ju 1.5 förstoring så 20mm blir ju 30mm osv. dock så är 20mm rätt så mycket dyrare vilket gjorde att jag hoppats på kunna välja 24:an eller 28:an. men då är man uppe i 36mm och 42mm i verkligheten vilket såklart inte är optimalt för trånga rum o dyl.

Sigma 20mm för Sony är inte jättevanliga på ebay men de dyker upp emellanåt så om det inte är akut så vänta tills det dyker upp ett där om du vill ha det billigare. Se bara till att serienumret inte börjar på 1 för då sägs det att man måste chippa om dem.

Jag köpte ett där i nyskick för någon månad sedan för ca 2000:-.

DanielSand skrev:
Sigma 20mm för Sony är inte jättevanliga på ebay men de dyker upp emellanåt så om det inte är akut så vänta tills det dyker upp ett där om du vill ha det billigare. Se bara till att serienumret inte börjar på 1 för då sägs det att man måste chippa om dem.

Jag köpte ett där i nyskick för någon månad sedan för ca 2000:-.

behövde du betala moms el tull?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar