Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EX 18-50/2,8 till 4/3

Produkter
(logga in för att koppla)

ankarback

Aktiv medlem
Funderar på att byta ut mitt 14-42 kitobjektiv mot ett lite ljusstarkare och skarpare objektiv. Detta sigmaobjektiv har ju fått väldigt bra kritik till Canon etc men jag undrar om någon här har testat det till olympus 4/3 system. Ett alternativ är ju annars olympus 14-54 objektiv men det är ju lite dyrare. /Johan
 
Funderar på att byta ut mitt 14-42 kitobjektiv mot ett lite ljusstarkare och skarpare objektiv. Detta sigmaobjektiv har ju fått väldigt bra kritik till Canon etc men jag undrar om någon här har testat det till olympus 4/3 system. Ett alternativ är ju annars olympus 14-54 objektiv men det är ju lite dyrare. /Johan

Tja, optiskt det ju samma objektiv oavsett fattning.
Har ett som jag kört på min EOS (Canon) och det är skarpt, ända ut i kanten.
Då skillnaden i sensorstorlek vs "APS-C" är mest i bredden, så kommer skärpan/upplösningen att lätt kunna dras nytta av även på en 4/3-kamera.

Men har man inget vidvinkelobjektiv typ Oly 9-18 skulle jag tycka 18-50 blir på tok för trång, absolut värt spara extra till ett 14-54 i sådant fall.

Svårt tänka mej det blir avsevärt skarpare än 14-42:an iofs...den är verkligen skarp...

Har en tanke att jag ska låna in ett EOS-hus och testa hur mkt det skiljer mellan mitt Canon EF 70-200/4L & Sigma 18-50/2,8 versus Olympus 40-150 & 14-42...
Ja, mitt EOS 350D därav hamnade jag i Oly-svängen...

När det är gjort blir det en tråd ;-) oavsett resultat...
 
Tja, optiskt det ju samma objektiv oavsett fattning.
Har ett som jag kört på min EOS (Canon) och det är skarpt, ända ut i kanten.
Då skillnaden i sensorstorlek vs "APS-C" är mest i bredden, så kommer skärpan/upplösningen att lätt kunna dras nytta av även på en 4/3-kamera.

Men har man inget vidvinkelobjektiv typ Oly 9-18 skulle jag tycka 18-50 blir på tok för trång, absolut värt spara extra till ett 14-54 i sådant fall.

Svårt tänka mej det blir avsevärt skarpare än 14-42:an iofs...den är verkligen skarp...

Har en tanke att jag ska låna in ett EOS-hus och testa hur mkt det skiljer mellan mitt Canon EF 70-200/4L & Sigma 18-50/2,8 versus Olympus 40-150 & 14-42...
Ja, mitt EOS 350D därav hamnade jag i Oly-svängen...

När det är gjort blir det en tråd ;-) oavsett resultat...



Skulle stått:
"...mitt EOS 350D-hus DOG...därav hamnade jag i Olysvängen..."
 
Jag använder just det sigmaobjektivet en hel del just på 4/3 och känner mig väldigt nöjd med vad det presterar, enda invändningen mot det som jag har är att den fokuserar inte riktigt lika snabbt som mitt 12-60 O-obj
Mvh Johnny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.