Annons

Sigma EX 18-50/2,8 DC

Produkter
(logga in för att koppla)

Preed

Medlem
Jag har köpt ett Sigma EX 18-50/2,8 DC till min EOS 20D, och objektivet är ju tillverkat enbart för digitala systemkameror med APS-sensorstorlek.. Visst är det rätt då att det inte blir någon crop faktor utan det blir faktiskt 18-50mm?

PS. Är hittils väldigt nöjd med både kamera och objektiv..

/ Fredrik

Det blir exakt samma resultat som om du hade haft ett 18-50 som är tillverkat för småbildskameror. Brännvidd är brännvidd, det förändras inte.

Det blir cropping alltså? Trodde att objektiv tillverkade för mindre sensorer var tillverkade på så sätt att det inte blir någon crop, varför skulle man annars göra dom enbart för dom kamerorna?

/ Fredrik

För att man då kan göra gluggar med mindre glas. Fördelen är att gluggen blir lättare och billigare. Nackdelen är att det blir sämre kantskärpa (vilket enligt mig är överskattat i dom flesta fall ändå)

Senast ändrad:
DC innebär att bildcirkeln av objektivet endast lyser upp för APC-size senssorer. Det har inget med bränvidden att göra.

Nej det blir ingen crop=beskärning.
Detta objektiv tecknar bara ut för det mindre APS-formatet och går inte att använda på kameror med större sensor heller analoga film-kameror.

Du förväxlar nog tankegången med att en normalzoom för 24x36mm (exempelvis 28-80mm). fungerar inte som vidvinkel på din kamera. Det är sensorn som "beskär" bilden eftersom den är ungefär hälften så stor som filmytan.

JanOlofHärnström skrev:
Nej det blir ingen crop=beskärning.
Detta objektiv tecknar bara ut för det mindre APS-formatet och går inte att använda på kameror med större sensor heller analoga film-kameror.

Du förväxlar nog tankegången med att en normalzoom för 24x36mm (exempelvis 28-80mm). fungerar inte som vidvinkel på din kamera. Det är sensorn som "beskär" bilden eftersom den är ungefär hälften så stor som filmytan.

Många gluggar för APS-C funkar utmärkt på fullformatsensorer/film om man bländar upp samt inte använder dom kortaste brännvidderna.

Nikkor 18-70 ska tydligen gå utmärkt att köra på filmkameror från 24mm och uppåt (läste jag i något test).

Ingen regel utan undantag alltså men för att besvara ursprungsfrågan är är 18-50mm just 18-50mm oavsett vilken kamera man väljer att sätta den på.

Man skall dock vara lite försiktig mer att hänga på en APC-size glugg, ibland så sticker den in lite längre än vad objektiv för analoga 35mm gör. Har läst om rapporter där spegeln slår i bakre linselementet. Inte bra!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar