Annons

Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro till Minolta

Produkter
(logga in för att koppla)
Woho, detta var en fin julklapp, 150:an har jag suktat efter ett tag nu.
Hoppas bara det blir med HSM också :)
 
HSM blir det nog inte eftesom Sigma aldrig lyckats knäcka Mionoltas SSM. Om det är pga tekniska svårigheter eller om det beror på det lilla kundunderlaget kan man bara gissa. Eventuellt så kanske KM har patent på SSM och då är det lagliga svårigheter.
 
Nome Nescio skrev:
HSM blir det nog inte eftesom Sigma aldrig lyckats knäcka Mionoltas SSM. Om det är pga tekniska svårigheter eller om det beror på det lilla kundunderlaget kan man bara gissa. Eventuellt så kanske KM har patent på SSM och då är det lagliga svårigheter.

Eftersom Minolta knappt själva lyckats producera några SSM-objektiv så är det väl föga förvånande att inte Sigma gjort det heller..
 
Det där lät intressant, kan du utveckla lite?

Har minolta själv stora problem med SSM? Det är ju väldigt få objektiv som har det.
 
Nome Nescio skrev:
Har minolta själv stora problem med SSM? Det är ju väldigt få objektiv som har det.

Menade inte annat än att SSM-objektiven är sällsynta. Lite segare AF är väl en av de större nackdelarna med Minoltasystemet?
 
Till makro känner jag inget behov av snabbare AF, snarare så vill jag ha bra manuell fokus.
Men med möjligheten till tele med 1,4x konverter så skadar det inte med en bra och snabb AF.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.