Annons

Sigma EX 150/2,8 DG APO Macro som tele

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag är sugen på den i rubriken nämnda gluggen, men jag har några frågor om hur den funkar som vanligt tele, har för övrigt bara hört gott om gluggens macroegenskaper?

Jag kör med 4/3 och då blir det ett riktigt ljusstarkt tele för under 7000 kr vilket verkar vara ett alternativ till de dyrare ljusstarka telezoomarna från sigma och olympus. Men som sagt hur funkar gluggen som vanligt tele? Hur är AF,har hört en del om att den skall vara ganska slö? Verkar finnas två limit lägen så att af inte behöver söka så mycket. Hoppas att min fråga inte är för diffus.tacksam för synpunkter

AF är slö för att det främst är ett Macro!
Men går såklart att använda som ett ljusstarkt tele också!

Daniel, måste tyvärr meddela dig att man måste vara medlem på hemsidan för att titta in på länkarna!

Hej Mattias!

Jag har sedan några år den aktuella gluggen i Canonversionen.
Som macro tycker jag att den är helt suverän, fullt i klass med Canons egna gluggar.

Som teleglugg är den som du själv och andra påpekar lite slö i AF.
Men... jag har själv använt den till att plåta motorsport och det funkar. Jag gör då så att jag förinställer fokusen manuellt på lämpligt avstånd, sedan är det "bara" att fånga upp objektet. Har den väl låst hänger den med bra, även om den inte är så snabb som Canons L-gluggar o.s.v. Har även testat att ta lite närbilder vid innebandy och det funkar bra..

Precis som du säger har den en justerbar limit för fokusområdet och det gör ju att den blir lite snabbare från ytterläge till ytterläge.

Till sist: Våra preferenser och krav på vad som är "snabbt" kan ju vara väldigt olika och det är jättesvårt att klara ut på ett forum. Mitt råd är att du försöker hitta ett sätt att prova den.
Men att gluggen är bra råder det ingen tvekan om.

MVH
/Arne

Det skulle ju vara bra att veta hur gluggen funkar i skymningsljus och lite dunklare ljusförhållanden inomhus som exempelvis konserter osv? Tack på förhand!

Jag är sugen på den i rubriken nämnda gluggen, men jag har några frågor om hur den funkar som vanligt tele, har för övrigt bara hört gott om gluggens macroegenskaper?

Jag kör med 4/3 och då blir det ett riktigt ljusstarkt tele för under 7000 kr vilket verkar vara ett alternativ till de dyrare ljusstarka telezoomarna från sigma och olympus. Men som sagt hur funkar gluggen som vanligt tele? Hur är AF,har hört en del om att den skall vara ganska slö? Verkar finnas två limit lägen så att af inte behöver söka så mycket. Hoppas att min fråga inte är för diffus.tacksam för synpunkter

Jag har den, och ja, AF är långsam. Men som kort tele blev jag positivt överraskad av dess bildkvalité.

Gjorde ett litet test på fullformat med Sigma 150/2.8, Nikon 180/2.8 och Nikon 70-200/2.8vr.

* Blomman är tagen i mycket dämpad belysning och motljus på f2.8.
* Kvastbilden visar vignetteringen på full öppning(f2.8) med Nikon D3.
* Blomman på bordet också f2.8.

Kan konstatera att min gamla 180mm tecknar ut fullt format på full öppning, medans de två nyare gluggarna Sigma 150 och Nikon 70-200 vignetterar en aning. Nedbländat jämnar detta ut sig mer och sigman hämtar upp i skärpa.

Fast jag har de två Nikongluggarna är jag riktigt nöjd med Sigman. Egntligen för billig för att inte köpa om man vill ha en Macro och teleglugg.

Bilagor

• sigma50-2.8_DSC4059_1.jpg
    sigma50-2.8_DSC4059_1.jpg
    26.4 KB · Visningar: 452
Nikon 70-200/2.8 körd på (170mm).

Bilagor

• nikon170mm-f2.8_DSC4033.jpg
    nikon170mm-f2.8_DSC4033.jpg
    25.5 KB · Visningar: 451
Nikon 70-200/2.8 körd på (170mm).

Bilagor

• nikon170mm-f2.8_DSC4039.jpg