Annons

Sigma EX 15/2,8 eller Tokina AT-X 12-24/4 Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gårdis

Avslutat medlemskap
Hej!

jag är sugen på en vidvinkel och har läst en helt del bra recensioner om Tokinas 12-24 men det jag är skeptiskt till, eller snarare gör att jag sneglar på andra vidvinklar är att den har f4 som lägsta bländare. Inget större problem men kan vara lite jobbigt vid fotografering inomhus. Hur är då Sigmas 15/2.8?

Har du något åsikt eller synpunkt så dela gärna me dig.

Mvh Gårdis

Menar du att du skulle köra fisköga?

Canon 10-22 har 3,5 som största bländare vilket inte är så långt ifrån 2,8

Hmm, jag vet faktiskt inte riktigt vad jag vill ha. Dels vill ja en ganska kraftig vidvinkel i allmänhet, kul att ha och leka med men sen vill ha också fota lite snowboard i vinter och då är passar ju det bra, tex. fisköga...

Hmm, var går gränsen vid fisköga, är det att det ska vara typ 180 graders vinkel? Jag känner att jag behöver bli lite upplyst :p

Gårdis skrev:
Hmm, var går gränsen vid fisköga
Ett fisheyeobjektiv är en vidvinkel som inte tecknar ut raka linjer som raka om de inte passerar bildcentrum. Istället bibehåller de bildelementens rätta storleksproportioner, i motsats till vanliga vidvinklar som förvränger dem mer ju längre ut mot kanten man kommer.

Jag tycker att fisköga har lite välbegränsat användingsområde. Och även om man rätat ut bilden i datorn har man dålig koll i kamera hur det blir i slutändan.

/M

Tack för svaren!

Så, vad tror ni, kan Tokina AT-X 12-24/4 Pro vara något för mig?

Eller ska man satsa på ett fast objektiv?

Jag kör ett sigma 15 mm och det är ett kanonobjektiv både när det gäller optiskt och användbarhet (jag plåtar mycket action). Tycker dock inte att det gör sig helt rätt på min digitala system kamera (D2X) eftersom det tappar brännvidd iom förlängningen dvs det blir ju ca 22 mm.

Söker du ett vidvinkelobjektiv (raktecknat) för ett brett användningsområde så hade jag gått på Tokinan, den optiken har dessutom fått fin kritik.

Söker du ett fisheye för annorlunda bilder så hade jag kört fisheye prylen fullt ut och köpt ett Nikon 10,5/2,8

Bifogad bild är tagen med sigma 15/2,8 monterat på min D70. OBS missa inte surfaren...

/Jesper

Bilagor

• sigma 15mm_1.jpg
    sigma 15mm_1.jpg
    55 KB · Visningar: 410
Har Nikons 10.5mm fått lika bra recentioner som Sigmas 15mm?

Jag såg att du, Jesper, också har 18-35mm. Hur tycker du att den funkar i motljus?

Jag funderar på att skaffa mig en vidvinkel, men jag vill ha en som klarar motljus bra och som ger bra kontrast/färg. Den får gärna vara skarp, men den måste inte vara superskarp. Och jag vill naturligtvis inte betala för mycket.

Jag har kommit fram till att Sigmas 15mm fisheye borde uppfylla detta, men är det någon som gör det bättre?

Selaya skrev:
Har Nikons 10.5mm fått lika bra recentioner som Sigmas 15mm?

Jag såg att du, Jesper, också har 18-35mm. Hur tycker du att den funkar i motljus?

Jag funderar på att skaffa mig en vidvinkel, men jag vill ha en som klarar motljus bra och som ger bra kontrast/färg. Den får gärna vara skarp, men den måste inte vara superskarp. Och jag vill naturligtvis inte betala för mycket.

Jag har kommit fram till att Sigmas 15mm fisheye borde uppfylla detta, men är det någon som gör det bättre?

Sigman 15 mm är kanonbra men som du ser så är det inte raktecknat men det kasnke inte gör så mycket. Sigman har dessutom riktigt bra motljusegenskaper

Nikons 18-35 är jag faktiskt lite besviken på. Motljusegenskaperna är inte helt hundra och ger ofta fula reflexer.

Jag vet inte hur Nikons 10,5 a står sig men jag tror inte man blir besviken.

Jag tänker byta mitt 15 mm och mitt 18-35 mot ett Nikon 10,5 och ett tokina 12-24 alt Nikon 12-24.

/Jesper

Att det inte är raktecknande tror jag inte ska göra mig besviken. Vet du något om Tokinans motljuskänslighet, som jag ser det just nu så är den det enda alternativet för mig.

Hmm, jag är 99% säker på att jag kommer att få Sigman i julklapp, av mig själv såklart, om nu inget oförutsett händer.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar