Annons

sigma eller canon

Produkter
(logga in för att koppla)

mimmione

Aktiv medlem
Funderar på att uppgradera mitt Canon 50mm 1,8 då jag börjat fota mer porträtt på beställning, gillar formatet med 50 så det jag klurar över är, SIgmat, det lovordas väldeliga och särskilt på i en grupp på Facebook jag är med i så eftersom jag vet alla där är färgade av detta deras älsklings objektiv ställer jag frågan här, vad är skillnaden mellan Canon 50mm 1,2 och Sigma 50mm f/1.4 DG HSM (Art). Att 1,2 är åtskilligt dyrare är ju klart, men vad gör den 5000 kronor dyrare, är det värt att spara de pengarna och satsa på ett sigma, eller är 1,2 värt pengarna? Ska sägas att jag för övrigt bara har original objektiv i min kameraväska så det är därför jag är fundersam.

Ing-Marie

på objektivtest.se är Sigma 50/1,4 Art med på deras lista över världens 10 skarpaste objektiv.

Köp det, jag har ett själv! :)

Jag är själv otroligt märkestrogen och mycket skeptisk till "piratobjektiv" Sigma 50/1,4 ART är det enda icke-Canon-objektiv jag har och jag är mycket nöjd med det.
Sigma objektivet är skarpare än Canons 50/1,2. Enda fördelen med Canon-objektivet är den något högre ljusstyrkan.

Jag är själv otroligt märkestrogen och mycket skeptisk till "piratobjektiv" Sigma 50/1,4 ART är det enda icke-Canon-objektiv jag har och jag är mycket nöjd med det.
Sigma objektivet är skarpare än Canons 50/1,2. Enda fördelen med Canon-objektivet är den något högre ljusstyrkan.

Känns ju för övrigt som om begreppet "piratobjektiv" behöver uppdateras, när "pirat" blir bättre än "original" har något förändrats. Vad skall man kalla dem istället, tredjepartstillverkare, fristående objektivmärken, märkesoberoende tillverkare.

För länge sen köpte man Tokina, Tamron, Vivitat osv för att de var billigare än original, då var de även sämre. Nu ser verkligheten annorlunda ut, det är spännande tycker jag! :)

Har själv objektiv från Canon, Sigma och Tamron.

Känns ju för övrigt som om begreppet "piratobjektiv" behöver uppdateras, när "pirat" blir bättre än "original" har något förändrats. Vad skall man kalla dem istället, tredjepartstillverkare, fristående objektivmärken, märkesoberoende tillverkare.

För länge sen köpte man Tokina, Tamron, Vivitat osv för att de var billigare än original, då var de även sämre. Nu ser verkligheten annorlunda ut, det är spännande tycker jag! :)

Har själv objektiv från Canon, Sigma och Tamron.

Tack låter som det får bli ett Sigma då.

Ing-marie

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar