Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma eller Canon telezoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErikFalken

Aktiv medlem
Hejs, jag har kikat lite på en Canon 70-200/4L och denna verkar synnerligen intressant. Nu har jag också fått upp ögonen för Sigma, och de har en 70-200/2,8 HSM i ungefär samma prisklass.

Är det någon som har erfarenheter av dessa linser, gärna Sigman? Den har ju bl.2,8, men hur är skärpan då?

Törs man köpa en Sigma eller skall man ge avkall på bländaren och köpa Canon?

MVH Erik

(Skall användas på en Canon 10D)
 
Jag har Canongluggen och är väldigt nöjd med den. Skarp och smidig attt ha med sig ut i naturen..eller om man för den delen reser. Det du ska fråga dig i första hand är om du behöver större bländare än 4!?

Sigmat har jag ingen erfarenhet av så jag kan bara rekommendera dig originaloptiken. Den lär du inte bli besviken på! :=)
 
Jag har haft Sigman och sålden den och köpte det lite smidigare EF 70-200/4L.

Jag upplever EF 70-200/4L som skarpare på f4, trots att sigman då är nedbländad ett steg.

Mina upplevelser stämmer rätt bra med photodos tester, där objektiven uppvisar likvärdig prestanda vid f4 och f8.

Sigmat är tungt, jämfört med Canons 4L, men det är ju alla 70-200/2.8

Sigmas HSM funkar bra, men jag upplever Canons fokusering som lite, lite vassare, såväl i hastighet som i säkerhet.

Behöver du f2.8 är det ett enkelt val. Då står sig Sigman mycket bra mot EF 70-200/2.8L enligt mtf-kurvorna
 
Ja, fördelen med 2,8 är ju att jag kan köra AF med en 1,4x teleconverter, men det kanske går på ett "4" objektiv också? Vikten är ju också en fördel till Canon... Och hur länge kommer en Sigma att hålla? Kundservice? Mycket frågor :)

/Erik
 
Du kan köra 1.4x på en f4 oxå. Den effektiva bländaren blir då f5.6, På en f2.8 kan du köra en 2x och får då f5.6.

Sigmas EX-objektiv håller hög kvalité. Men jag har råkat ut för att AF'en på sigman la av. Visserligen var det -25 grader, men Canons EF 300/4L klarade det fint. Sigman återhämtade sig när den hade fått lite värme :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.