Annons

sigma eller canon objektiv, till 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

flebbe

Ny medlem
Är ute efter allround objektiv till min 400D, (har bara kit 18-55 linsen idag). Väljer idag mellan Canons EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS samt Sigmas AF 18-200/3,5-6,3 DC OS.
Fotograferar mest ungarna både ute och inne.
Vilket skulle ni rekommendera?
Finns det något annat objektiv som är mer prisvärt(max 4000 kr)
 
flebbe skrev:
Är ute efter allround objektiv till min 400D, (har bara kit 18-55 linsen idag). Väljer idag mellan Canons EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS samt Sigmas AF 18-200/3,5-6,3 DC OS.
Fotograferar mest ungarna både ute och inne.
Vilket skulle ni rekommendera?
Finns det något annat objektiv som är mer prisvärt(max 4000 kr)

Skulle nog köra på canon gluggen den är fin och is funkar bra.
 
flebbe skrev:
Är ute efter allround objektiv till min 400D, (har bara kit 18-55 linsen idag). Väljer idag mellan Canons EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS samt Sigmas AF 18-200/3,5-6,3 DC OS.
Fotograferar mest ungarna både ute och inne.
Vilket skulle ni rekommendera?
Finns det något annat objektiv som är mer prisvärt(max 4000 kr)

Måste ju givetvis svara tvärt om. Jag tycker att 55 mm är för långt inomhus.

Beror ju lite på vad du vill ha ut av objektivet. 18-200 är ju underbart smidigt att ha med sig och slippa hålla på och byta objektiv. Dock straffar ju detta sig kanske lite på bildkvalititen.

Men jag tycker ju att det är viktigare att verkligen få en bild.
 
Brännvidder upp mot 200 mm kallar jag inte allround, speciellt inte när det är gånger 1,6.
Om du menar ett universal tele förstår jag precis. Men 55 mm är ju motsvarande 88 mm på småbild, och det är inte kul inomhus, om du inte bor i en hangar.

Bra räckvidd får man med EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM. Men för lägsta möjliga pris är det säkert den nya EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS som är rätt. Du har ju redan brännvidder ner till 18 mm. Vill du ha IS där också räcker din budget ju till det nya kitobjektivet med IS också. Då har du 18-250 mm, med IS, förhållandevis billigt och med två objektiv att bära på. Bildkvalitén tycks ju vara utmärkt på de här nya objektiven.
 
boxen skrev:
Hallå!
Du kan kanske få tag i ett beg. 70-200/4L för runt 4000:-.
// Tobbe

Det är ju ungefär vad det kostar nytt!!

468 Euro efter cashback här i Nederländerna (hos www.kamera-express.nl)

och det är ett objektiv jag tänkt investera i.

Har ett 17-85 IS USM som universal-glugg idag. Funkar mycket bra till det mesta. Om man kan tänka sig att beskära i efterhand så funkar det bra på lite avstånd också, så länge man inte ska göra jättestora förstoringar samtidigt.

Canons 17-85 IS USM är snabb, bra och prisvärd. Har sett det för 325 Euro nytt.
 
Senast ändrad:
Till de användningsområden du nämner så passar nog ett Sigma 17-70 bäst tycker jag, för 4000kr kan du ju oxå komplettera med ett canon 50mm 1.8 för lite ljusstyrka och fina porträtt av dina barn.
 
Om det är det användningsområdet du tänkt dej så är 55 mm för lång brännvidd som nedre gräns vid inomhusfoto. Åt pipsvängen för lång. Sigman gäller.

Ska jag vara uppriktig så skulle jag inte ha rått dej att köpa systemkamera om det är det som är ditt användningsområde. Det finns bra kameror för det området i klassen "superzoom" och de kostar ungefär som den där Sigma-gluggen. Dessutom kan du använda en ibland vinklingsbar display som sökare.
 
De där siffrorna efter brännvidden betyder nåt också. Mitt andra objektiv efter kitobjektivet skulle vara något ljusstarkt, 50/1,8, 85/1,8 eller kanske nåt som blir en ljusstark normal med 1,6xcrop, t.ex. 28/1,8. Man kommer långt med bara en fast normal (runt 50mm på fullformat), speciellt om den har lite mer ljusstyrka.

200/6,3 är i praktiken ett objektiv för soliga dagar. Efter nerbländning för någorlunda skärpa så är det nästan så du får höja känsligheten på kameran också. (200/6,3 är teleänden på Sigmat)
 
50/1,8! Absolut! Kanonbra kort porträttele på en crop-sensor. Knivskarpt och ljusstarkt. Men brännvidden är för lång för att fota barnen inomhus, i alla fall om man ska fånga dom där dom leker och busar. Jag skulle vilja påstå att 28 mm är snudd på för långt.

En detalj om Sigma-gluggen: Den har bildstabilisator som verkligen funkar kanonbra. Om det är nåt jag är nöjd med på min så är det just den. Jag bävar inte en gnutta för 1/30s på 200mm, fristående.
 
Ett bildexempel. 1/15, f6.3, brännvidd 43 mm (hittar just nu inte nån där jag använt längre brännvidd och lång slutartid).
Bilden är en utskuren detalj från en mycket större bild.
 

Bilagor

  • bertil.jpg
    bertil.jpg
    3.3 KB · Visningar: 396
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.