Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma "EF-S" på 5Dmk2

Produkter
(logga in för att koppla)

-----Per-----

Aktiv medlem
Hej, Är det någon som vet om man kan använda t.ex. Sigma 17-50 2.8 OS på en 5Dmk2? Fungerar autofokus och ljusmätning (t.ex. spotmätning)? Sigma har väl ingen speciell fattning för sina "EF-S" objektiv. Antal pixlar efter beskärning skulle bli ca 8M.

Hej, Är det någon som vet om man kan använda t.ex. Sigma 17-50 2.8 OS på en 5Dmk2? Fungerar autofokus och ljusmätning (t.ex. spotmätning)? Sigma har väl ingen speciell fattning för sina "EF-S" objektiv. Antal pixlar efter beskärning skulle bli ca 8M.

Det står dg på deras gluggar till FF och dc till crop

mvh Ricki

Jag vet inte om det är möjligt att montera, men även om det går så se upp med spegeln. EF-S objektivens bakersta linselement kan krocka med spegeln, och det kan sluta illa. Om samma sak gäller Sigma vet jag inte.

Jag tror i o f s bara att det är Canons EF-S som krockar med spegeln. Övriga vignetter nog bara kraftigt och ger sannolikt bedrövlig kantskärpa på 5DII på de brännvidder de ev lyser ut FF. Varför man skulle montera cripobjektiv på FF förstår jag däremot inte.

Jag har faktist testat att monterat ett Sigma 18-50 f/2.8 på min 5D mkII och det fungerar, men vinjeterar som f-n och blir rätt bedrövligt - inget att rekomendera, men mitt objketiv krockade inte med spegeln iaf.

Tack för alla svar, speciellt för testbilden. Det verkar lovande. 17mm/2.8/bildstabilisering tillsammans med 5Dmk2:s fina isoegenskaper borde vara trevligt när det är lite mörkt. Antalet pixlar man kan få ut efter beskäring borde bli endast något färre än om jag hade haft objektivet monterat på t.ex. en 40D.

Tack för alla svar, speciellt för testbilden. Det verkar lovande. 17mm/2.8/bildstabilisering tillsammans med 5Dmk2:s fina isoegenskaper borde vara trevligt när det är lite mörkt. Antalet pixlar man kan få ut efter beskäring borde bli endast något färre än om jag hade haft objektivet monterat på t.ex. en 40D.

Ska man tro din profil så har du ju ett Tamron 28-75 som kommer ge ungefär samma bildvinkel (eftersom det täcker sensorn ordentligt), så det enda du tjänar är bildstabiliseringen. Du kanske får någon grad eller två extra på marginalen, men några "riktiga" 17 mm sett till hur objektiv normal sett beter sig på småbild blir det inte.

Jag gjorde för övrigt samma test med mitt gamla Nikkor 18-70 (Nikons DX-objektiv är inga problem att montera på FX) innan jag sålde det. Resultatet var lika deprimerande som ovan.

Enligt din profil har du redan objektivet i fråga och en 40D. Säkert en utmärkt kombination.

Om du nu skall köpa (?) en 5D mk2 för en rejäl summa känns det ganska vansinnigt att inte komplettera det med en glugg som matchar kameran. Antigen ditt 28-75 eller något annat som är avpassat för kameran.

Jag tycker du resonerar bakvänt.

Det verkar lovande. 17mm/2.8/bildstabilisering tillsammans med 5Dmk2:s fina isoegenskaper borde vara trevligt när det är lite mörkt.
Nja, nu tänker du fel. Det mesta av 5Dmk2:s fina isoegenskaper kastar du ju bort när du sätter på ett objektiv som inte kan utnyttja hela sensorns yta. I praktiken får du ungefär samma sensoryta som på en cropkamera och därmed motsvarande iso-egenskaper.

Jag förstår att kombinationen inte är optimal och var mest tänkt som ett experiment. Vid ett eventuellt köp av fullformatkamera skulle det även bli något lämpligt objektiv.

Nåja, troligtvis borde jag få likande resultat med 5Dmk2+Sigmat om jag cropar bilden som med 40D+Sigmat. Tyvärr verkar ErlandH ha rätt angående isoegenskaperna annars hade jag gärna testat kombinationen vid svagt ljus.

Tack för svaren.

ANNONS